reede, 16. jaanuar 2009

Tark Mees Taskus: Balti riikide valuutad devalveeritakse korraga aprillis

Suigatasin täna hetkeks, ja nägin hirmsat painaja-unenägu. Et minu juurde tuli mingi mees, kes ütles, et on Tark Mees Taskus (edaspidi TMT) ning hakkas siis rääkima sellest, et kroon devalveeritakse aprillis. Kursiga 1:2. Meil toimus unenäos umbes selline jutuajamine, mille pärast ärkamist mälu järgi taastasin.

TMT: See asi tehakse ära!
Mina: Mis asi?
TMT: Aprillis.
Mina: Mis asi?
TMT: Krooni devalveerimine.
Mina: Tõsi või, kust sa tead?
TMT: No mis seal teada. Vaata ise, eelmine aasta jäi plaanitust puudu 19 miljardit. Oli nii?
Mina (noogutasin): Vist küll.
TMT: No näed siis. Ja mis sa arvad, palju see aasta puudu jääb?
Mina: Pole aimugi.
TMT: Väga hea, ma parem ei ütle. Muidu kukuksid pikali.
Mina: Mh-mh.
TMT: Puudu jääb väga palju.
Mina: No aga tehakse ju neid, noh, negatiivseid eelarveid.
TMT: Ja mis sa arvad, kes selles süüdi on?
Mina (vaatasin TMTle suhu):???
TMT: See suur mees väikse portfelliga!
Mina (silmi pööritades): Kes siis, Padar vä?
TMT: Just! Ta ei ole võimeline seda ära hoidma.
Mina: Nojah, ega ta nendest raha-asjadest suurt midagi ei jaga.
TMT: Siis nii lähebki!
Mina: Aga Lätis ei tehtud midagi. Või õigemini tehti, aga vähendati kulusid, ja palku.
TMT: No aga edasi? See lätlastele antud raha on varsti otsas.
Mina: Antakse veel. Rootslased lubasid abi anda. Euroopa Liit ja IMF.
TMT: No ja mis see annab? Tõmmatakse kulusid kokku, koondatakse. Aga mis need inimesed tegema hakkavad?
Mina: Tulevad tänavale mässama.
TMT: Just!
Mina: No aga mässavad natuke, siis rahunevad maha.
TMT: Ma pole selles nii kindel.
Mina: Aga devalveerimine tähendaks samamoodi rahutusi. Nii paljud on laenu võtnud.
TMT: Palju neid siis on? Kodulaenu on võtnud 130 000 perekonda.
Mina: Nojah.
TMT: Saavad hakkama. Palju hullem oleks siis, kui pensionid ja palgad jäävad välja maksmata. Pensionäre on pea 400 000. Kui kohalikud omavalitsused jäävad jänni. Haiglad ja arstiabi nõuab raha, seal ei saa lõpmatuseni kokku tõmmata.
Mina: Kuidas inimesed hakkama saavad, kui laenumakse kahekordistub?
TMT: Valitsus maksab intressid kinni mõnda aega. Neid lepalehti siis jagub.
Mina: Aga see oleks praeguse valitsusliidu lõpp?
TMT: Neid praeguseid me valitsuses enam ei näe.
Mina: Mitte kunagi?
TMT: Võimalik.
Mina: Aga ikkagi, isegi kui palgakulud vähenevad, pole ettevõtetel kuhugi kaupa müüa, sest kriis on igal pool.
TMT: On ikka. Müüakse puitu, puidutooteid.
Mina: Kes neid ostab?
TMT: Kui hind on vastuvõetav, küll ostetakse.
Mina: Eesti ekspordib ainult turvast.
TMT: Eks miskit muud on veel. Näiteks turism.
Mina: Turistid tuleks tõesti, kui asjad odavamaks läheks. Sommid tuleks uuesti.
TMT: Viinavabrikud lähevad käima.
Mina: Seda küll. Turism läheks tõesti üles.
TMT: Tööstus saaks samuti süsti. Pensione oleks võimalik tõsta, palka. Kasvõi 20 protsenti!
Mina: Kannatavad need, kes on laenu võtnud.
TMT: Jah. Aga nad saavad hakkama.
Mina: Ja elu on nagu 15 aastat tagasi. Inimesed hakkavad käima metsas marjul ja neid marju müüakse välismaale.
TMT (naeratab mõistvalt)
Mina: Kõik läheb ajas 15 aastat tagasi. Ja jälle on võimalik otsast alustada.
TMT (naeratab jälle)
Mina: tõesti, mingit šokki oleks vaja, devalveerimist võrreldakse ka elektrišokiga, siis kui majandus on surnud. Praegu tundub, et on. Midagi ei toimu. Raha ei liigu.
TMT (naeratab)
Mina: See on siis sama asi, mis Islandil.
TMT: Jah.
Mina: Aga kuidas seda tehakse?
TMT: Korraga kolmes Balti riigis. Aprillis.
Mina: Mis kursiga?
TMT: Kaks korda. Sada protsenti.
Mina: Nii palju?
TMT: Miks mitte.
Mina: See on karm.
TMT: Aga muud üle ei jää. Tänama peab portfelliga meest.
Mina: Nojah, siis on talv läbi, kergem suvel kohaneda uue olukorraga, hakkama saada.
TMT (noogutab)
Mina: Siis oleks kasulik oma säästud dollari vastu vahetada. Dollar tõuseb, just lugesin, kuidas venelased on hakanud oma raha dollarisse vahetama.
TMT: Võib ka euro vastu vahetada.
Mina: Kui oleks, mida vahetada...

Selle peale ärkasin üles. Oli vast uni!

1 kommentaar:

Anonüümne ütles ...

Rein Kilk väitis Keskpäevatunnis tema kõneluste Postimehes paljastamisele eelneval laupäeval, et valitsus olevat eelneval neljapäeval (siis saatele eelneval) kiitnud heaks mingisuguse eelnõu, millega krooni kursi muutmine tehti lihtsamaks. Kas isegi üheks Riigikogu lugemiseks, ei mäleta täpselt.
Täna ja homme peaks EuroNews näitama umbes 5 minutilist reporteri lõiku majanduskriisis Eestist, kus võrreldakse ka inflatsiooni ja töötuse näitajaid teiste Balti riikidega. Samuti eitab Märten Ross devalveerimist.
Mõneti oleks devalveerimist ka lihtsam läbi viia, sest ülemöödunud aasta sügisel olnud rahavahetuse paanika on inimeste valvsust uinutanud.