reede, 4. jaanuar 2013

Tasuta trammisõit tõi Tallinna maailmakaardile

Väljavõte Businessinsider.com veebist.

Viimase aja tsiteerituim uudis Eesti kohta on kahtlemata Tõnu Tamme ja tema Leigo talu kõrval Tallina tasuta ühistransport, ehk siis bussi-, trolli- ja trammisõit. Mis on viinud või toonud Eesti taas maailmakaardile, aga mida eriti ei kiideta, kuna Eestis on kokku lepitud, et ühtki Edgar Savisaare juhitava Tallinna linnavalitsuse algatust ei sobi kiita. Samas oli see alles mõned aastad tagasi, kui rohelised tulid suure aplombiga poliitikasse justnimelt sõnumiga, et bussisõit on kõikse parem moodus punktist A punkti B jõudmiseks ning kui neil oleks võimalus olnud, oleks nad üle Eesti tasuta bussisõidu kehtestanud. Muide, New Yorgi vabariiklasest linnapea Michael Bloombergi arvates on ideaalses maailmas ühistransport tasuta. Savisaar viis seega Tallinnas ellu oma USA kolleegi unistuse.

Ma olen ise Tallinnas sündinud ja seal aastaid elanud ning ma ei saa ausalt öeldes aru sellest kiunumisest, mis tasuta bussisõiduga kaasnes. Kas siis paremad on tunde kestvad ummikud või? Või loodetakse, et eestlane vahetab niisama lihtsalt oma kullakalli auto bussisõidu vastu? Või arvatakse, et Tallinna kesklinn on võimalik muuta üheks suureks asfaldiplatsiks ja sõiduteeks, nagu ta paraku on juba kohati muutunud?

Mul on endise tallinlasena ausalt öeldes kahju sellest, milliseks Tallinn on saanud, selliseks üha suuremaks kivilinnaks, kus on ilus vanalinn turistidele vaadata, aga elada ma seal ei sooviks mitte ühtegi päeva. Justnimelt suure autode voolu ja saastatuse pärast. Ning nüüd, kui linnavalitsus soovib hakata selle saastega tõsiselt tegelema, kirutakse see maapõhja. Kas siis teede ja tänavate pidev laiendamine ning saastega seotud terviseprobleemide lahendamine tuleb odavam kui ühistranspordi kinniplekkimine? Ma ausalt öeldes kahtlen selles. Ning kui öeldakse, et tasuta lõunaid pole, siis nii see just suureneva autostumise puhul on: ameerikalik autovabadus ja automaksu puudumine Eestis on viinud teatud piirkondade üle-autostumiseni, millel on pikemas perspektiivis väga kurvad tagajärjed. Lihtsamalt öeldes pole Eesti tänavad ja teed sedavõrd suure autovoolu jaoks valmis, mida peegeldab suur raskete liiklusõnnetuste arv võrreldes näiteks Soomega. Helsingis, kus elab koos eeslinnadega samapalju inimesi kui Eestis ja kolm korda rohkem kui Tallinnas, on palju rahulikum autoga liigelda ning seal on märksa rohkem jalgratta- ja bussiradasid kui Tallinnas. Kui Tallinna sooviti teha juurde vaid mõned bussirajad, siis kaasnes hirmus kiunumine, millest on jällegi raske aru saada. Samas on Helsingi linn bussiradasid täis ja kõik peavad seda väga otstarbekaks. Bussisõit ja selle lihtsustamine peaks olema kõigi linlaste huvides, sest see aitab hoida tervemana kõigi linlaste ja ka linna külaliste kopse.

Tasuta bussi-, trammi- ja trollisõit tallinlastele teeb muidugi silma märjaks teiste omavalitsuste elanikel ning paneb inimesi tõsiselt mõtlema Tallinna kolimise peale. Seoses kütuse kallinemisega muutub bussisõit mujal üha kallimaks ning mida kallim on sõit, seda vähem busse kasutatakse, mis omakorda viib liinide sulgemiseni ja tõsiste transpordiprobleemideni väljaspool Tallinna. Erinevalt Tallinnast, kus transport on linna omanduses, ei ole ülejäänud omavalitsustel raha, et transporti ülal pidada ning see on antud erafirmadele, mille pileti hindadesse on lisaks veel korralik kasum sisse kirjutatud. Kui väljaspool Tallinna jääb inimestel töökoha leidmise võimalusi üha vähemaks ning kui tööle peab käima pika vahemaa taha ja maksta sõidu peale kogu töötasu, siis tekib paratamatult küsimus, miks ei võiks juba Tallinnas elada. Võib arvata, et tasuta transport paneb paljusid inimesi tõsisemalt mõtlema Tallinna kolimise ja linna elanikuks registreerimise peale. Need, kes end mingi kiusu pärast Tallinast välja registreerivad peaks olema püstilollid, sest Tallinnal on valgusaasta jagu rohkem võimalusi oma elanikke teenindada kui ülejäänud 225 omavalitsusüksusel Eestis.

P.S. Ma olen oma elus 11 aastat Tallinnas bussiga igal hommikul koolis käinud ja ma ei ütleks, et see midagi õudsat oli, isegi "vanal heal" nõuka ajal, kus bussides polnud õiget ventilatsiooni ega konditsioneeri. Tervise seisukohalt on buss kindlasti märksa etem liikumisvahend kui auto, seda eriti meesterahvaste jaoks, kes jätavad autoistmele oma eesnäärme.

Kommentaare ei ole: