pühapäev, 10. juuli 2016

Kas fado või festa? Portugal hoiab täna hinge kinni



Ma mäletan seda suve 2004. aasta põrgupalavas Lissabonis nii selgesti. Ma elasin siis ju siin ja sisendasin veel endale, et minust saab portugali mehe naine. Otse loomulikult elasin ka mina kõigest hingest kaasa jalgpalli EMile, mida korraldas Portugal. Iga ihurakuga, sest see oli siis minu maa. Ma üritasin teda armastama õppida.

Alguses läks hästi. Väga-väga hästi. Portugal oli hoos ja võitis ühe matši teise järel. Võib julgelt öelda, et selle turniiri kõige parem meeskond oli Portugal. Portugal pidanuks võitma. Kõik rääkisid, et Portugal võidab. Kõik portugallased lootsid seda kõigest südamest. „Ükskord peab see igavene fado ju ometi lõppema,” ütles Joáo, mu elukaaslane. „Portugal on nii pikka aega melanhoolias elanud. Nüüd võiks see ometi juhtuda, sest Portugal vajab uut tõusu ja optimismi nii väga.” Joáo arvas, et kui Portugal EMi võidaks, siis see uus tõus ja optimism tulekski. Sest portugallased on jalgpalliusku rahvas. Kui neil läheb jalgpallis hästi, siis nad on rõõmsad. Kui halvasti, siis kurvad.

Alguses läkski hästi ja tegelikult läks hästi kuni päris lõpuni välja, sest Portugal sai finaali. Finaali! Kõik mu sõbrad olid õnnest joobunud. Mina olin natuke vihane, sest pärast iga võidetud matši, mida me vaatasime alati suure kambaga koos, kas meie pool või Antonio juures, läks alati lahti suur tähistamine. Alati oli vaja minna Bairro Altole ja seal täiest kõrist laulda, kõik baarid läbi käia ja pärast tuikudes autorooli istuda. Koju saime alles kella nelja-viie ajal hommikul. Siis läks Joáo tuikudes tööle. Mul olid enne viimast mängu närvid öisest ülevalolemisest ja Joaó järele valvamisest (et ta purjuspäi avariid ei teeks) täiesti läbi.

Seepärast lootsin isegi väheke, et Portugal kaotaks Kreekale. Sest ma kujutasin ette, millise triangli pean kaasa tegema, kui tuleb võit. FINAALIVÕIT. Appi, mõtlesin ma. Ma ei jaksa enam. Aga kui nägin, kuidas mu sõbrad mängule kaasa elasid, siis muutsin kiiresti meelt. Lootsin lõpuminutitel NII VÄGA, et Portugal võidaks.

Kuid Portugal ei võitnud. Võitis Kreeka, kes mängis kaitses. Kes polnud kaugeltki mitte kõige parem meeskond. Kes ei väärinud seda võitu absoluutselt.

PORTUGAL KAOTAS. PORTUGAL KAOTAS FINAALIS OMA KODUMAAL. Valus oli vaadata, kuidas kreeklased pärast mängu rõõmustasid. Kuidas portugallased, pilk maas ja saba sorgus, oma urgudesse pugesid. Millised olid nende silmad järgmisel hommikul. Loomulikult ei järgenenud sellele häbistavale kaotusele mingit tähistamist. Isegi Cristiano Ronaldo nuttis telekaamerate ees. Terve Portugal nuttis.

Nüüd peab Portugal alistama Prantsusmaa TEMA kodumaal. Kas see õnnestub? Portugallaste silmad on taas lootusrikkad. Küsisime neilt, mida nad arvavad.

Nad ei julge eriti midagi arvata. Vastuseks viibatakse käega, kehitatakse õlgu ja tänatakse õnne, et Portugal ei kohtu täna Saksamaaga. Sest Saksamaaga oleks olnud raskem mängida kui Prantsusmaaga.

Pean siinkohal tegema väikse ülestunnistuse. Mul on väga kahju, et Saksamaa finaali ei jõudnud. Olen olnud Saksamaa fänn nii kaua kui ennast mäletan. Juba lapsena tõusime isaga alati Saksa hümni ajal püsti ja laulsime kõva häälega kaasa. Minu isa oli ka Saksa meeskonna fänn.

2004. aastal oli Lissabonis palju sakslasi ja ükskord kui ma linna peal jalutamas käisin, siis sain kamba saksa fännidega tuttavaks. Kelle poolt oled, küsisid nad minult. Ma ei suutnud valetada. Loomulikult Saksamaa, ütlesin mina.

Mul ongi alati suur dilemma, kas olla Saksamaa või Portugali poolt. Mulle meeldivad mõlemad meeskonnad, aga erinevatel põhjustel. Täna on õnneks lihtne. Ma olen Portugali poolt. Elan neile kogu hingest kaasa. Ja loodan, et näen homme hommikul rõõmsate silmadega portugallasi. Ja saan helistada Tozéle ja Fredile ning soovida neile õnne!

Pildil mina 2004. aastal Lissabonis.

PS. Kohvik on täna Portugalis ja elab väikeses mägikülakeses tänaõhtusele jalgpallilahingule kaasa. Toome teieni vahetud emotsioonid, püsige Kohviku lainel! 

2 kommentaari:

unihiir ütles ...

See, et Portugal võitis, on suur kaotus. Erakordselt ebameeldiv meeskond alustades ja lõpetades Ronaldoga.

Anonüümne ütles ...

Suur võit oli ja Irja on siin fotol väga kena!