neljapäev, 11. august 2016

Facebooki pettus?

Paljud ettevõtted ja eraisikud loonud omale Facebookis kontosid ja trumpavad üksteist üle sõprade arvuga, eeldades, et nende poolt teele pandud info jõuab kõigi sõpradeni ja nii saab kergesti omale reklaami teha. Tegelikult aga jõuab info võibolla ainult kümnendikuni sõpradest, kui sedagi.

Internetis kehtib üldiselt reegel, et kõik mis sinna nö üles pannakse, jõuab takistusteta kõigi interneti kasutajateni üle maailma. Kui just valitsused pole pannud piiranguid, näiteks falilijagamise või erootilise sisuga lehekülgedele.

Ent see reegel on kiiresti muutumas. Nimelt on Facebook loonud oma interneti, sellise Facebooki kasutatajate intraneti, kus on kasutajatele loodud illusioon, et kõik sõnumid jõuavad nn sõpradeni. Aga tegelikult ei jõua, info jagamine toimub valikuliselt, mingi Facebooki enda loodud algoritmi alusel. Umbes samamoodi nagu Google jagab otsingu tulemusi algoritmi alusel, kus esimesena kuvatakse need lingid, mille esindajad on rohkem maksnud.

Facebookis on aga asi märksa komplitseeritum, sest algoritmi alusel ei jagata laiali mitte otsingu tulemusi, vaid inimeste sõnumeid.

Tegelikult ei pruugi info jõuda isegi kümnendikuni sõpradest. Info jagamine sõltub sõprade arvust. Kui sul on kümmekond sõpra, kellega Facebooki kaudu mõtteid vahetad, siis on see kergesti kontrollitav ja suure tõenäosusega jõuavad kõik postitused sõpradele kohale. Aga kui sul on juba mitu sada või isegi mitu tuhat sõpra, siis esiteks on võimatu info liikumist kontrollida ja teiseks ei jõua info kõigi sõpradeni. Õigem oleks öelda, et jõuab väga vähesteni. Seda on küllap märganud need, kes Facebooki rohkem kasutavad ja kellel on rohkem sõpru.

Facebook ise ei tee ka saladust, et kui tahad, et info jõuaks kõigini, siis tuleb maksta ja maksta tuleb seda rohkem, mida rohkem on sõpru. See ongi Facebooki äri.

5 kommentaari:

Anonüümne ütles ...

Kus pettus on?

1. Googli algoritm ei arvesta makstud otsitulemusi! Esimesed 4 positsiooni on makstud reklaam ja edasi tulevad reaalsed otsitulemused, mis on reastatud relevantsuse järgi.

2. Facebookis saad panna newsfeedi Most Recent järgi kuvama, mitte Top News järgi

3. Reach ei sõltu sõprade arvust vaid potentsiaalse sihtrühma (sõprade/fännibaasi) suhestumisest postitustega. Kui keegi ei kommenteeri/jaga/laigi su postitusi siis Facebook saab aru et toodetud sisu ei huvita kedagi ja siis vähendab ka selle levikut.

4. Brändid suurte fännibaasidega peavadki maksma. Facebook on äri mille eesmärk on kasumi teenimine omanikele. Heategevuslik platvorm tasuta reklaamiks ta ei ole.

KUS ON PETTUS?

Anonüümne ütles ...

Milleks sul seda moluraamatut üldse on vaja ?

Veel üks pahavara arvutis muud ei midagi.

Pole mul moluraamatut ega twitterit ega instagrami, olen väga hästi ilma nendeta hakkama saanud.

Anonüümne ütles ...

Ma pole väga suur FB fänn, aga kasutan viimasel ajal üha rohkem, sest seal saad ise valida, mida jälgid ning millistel lehtedel ja gruppides osaled. Selles mõttes väga tänuväärne, et kogu alternatiivmeedia jookseb ka sealt läbi. Kui varem vaatasin mitu korda päevas üle Delfi portaali teemad, et kas leiab enda jaoks midagi huvitavat - põhiliselt küll lugesin kommentaare ja jõudumööda lisasin neid ka ise, siis nüüd mõned kuud tagasi tehti seal mingi muudatus, mille tagajärjel hakkasin Delfis nägema ligi 10 korda rohkem reklaame, mis muutis selle saidi kasutamise äärmiselt kurnavaks ja tülikaks, siis sisuliselt loobusin Delfi kasutamisest, korra-paar nädalas inertsist veel vaatan, saades iga kord kinnitust, kui maha see koht käinud on.

Kuna Postimehes on ka vaba suhtlemine kinni keeratud, siis käigugi nad mõlemad põrgu, nii PM kui Delfi. FB gruppides osaleb nagunii palju samu inimesi, kes Postimehes ja Delfis kommenteerisid/kommenteerivad. Seega olen rahul, et FB näol on alternatiiv olemas neile manduvatele uudisportaalidele ja palju-palju mitmekesisem alternatiiv. Twitterit ei kasuta, see on mingite nartsissistide pärusmaa.

Inno ütles ...

Delfis saab ju adblokiga reklaamid maha võtta.

Anonüümne ütles ...

Adblokil on muid miinuseid: alates aeglusest, lõpetaded mõne saidi täieliku avamisvõimetuseni.

Mul on Delfi äpp - tuleb uudis, siis vaatan, kas tasub lugeda.
Postimees läks ammu juba liiga kollaseks ja tasulisi lehti ei loe üldse. Nagunii saab info igalt poolt kätte, lisaks on minu jaoks ebaeetiline nt. õnnetusjuhtumite pealt raha küsida, aga lugejaskond oleks muidugi suurem.