pühapäev, 11. september 2016

Lapsed muudavad inimese hästi leidlikuks

Lapsed lasteaia hoovis tšillimas.

Ma olen tähele pannud, et muidu olen purulaisk - väga õige, ma võin olla veel laisem! Aga lastega koos elades või õigemini lapsed muudavad mind virgemaks. See paneb aju tööle, pead mõtlema, kuidas lastele toitu hankida, kuidas saab riided selga, kuidas lastega väljas käia, lapsi arendada, kuidas lapsed terved püsiksid ja haiguse ajal terveks saaksid. Ses mõtted on lapsed väga head ja arendavad, tõstavad elu mingile kõrgele tasemele, kuhu sa muidu ei jõuakski kunagi.

Ma mäletan elu ilma lasteta. Midagi muud ei teinud, kui hängisin sõprade ja tuttavatega õhtuti väljas, tarbisin ohtralt alkoholi ja molutasin niisama. Hommikust õhtuni olin töö juures, sain küll palju raha, aga see raha kulus põhiliselt alkoholi ja pidutsemise peale. Iga õhtu oli pidu ja sageli venisid need hommikusse. Ma ilmselt pidutsesin terve elu eest ette, sest praegu pole mingit isu enam pidutseda. Lihtsalt kopp on ees. Nüüd tahaks elus midagi muud ka teha. Näiteks lastega tegeleda.

Ses mõttes oligi mul väga kahju, et eelmine suhe läks aia taha. Muidu oli suhe väga ok, lapsed ja kõik muu, aga ma lihtsalt ei talunud vägivalda. Ma ei suutnud sellega harjuda. Ja mul oli ka laste ees häbi, et olin selline, kuidas nüüd öelda, kodune peksukott. Ses mõttes aitasid lahenduse leida lapsed - häbitundest laste ees hakkasin uut suhet otsima.

Mul on paljud asjad õnnestunud teisel katsel: ülikooli pääsesin teisel katsel, välismaale õppima pääsesin teisel katsel, õnneliku suhte leidsin samuti teisel katsel. Mis on ka loogiline, sest esimesel korral oled lihtsalt rumal ja ei oska kõigega arvestada. Ebaõnnestumised on ses mõttes head, et neist saab õppida ja siis juba paremini teha. Kui mõned vaatavad, et ma teen muudkui vigu ja kõike valesti, siis ei maksa sellest väga paanikasse sattuda - ma teen küll vigu, aga teist korda teen juba paremini. Näiteks praegune suhe on väga tore ja kindel ja ma tunnen, et suudan sellega elu lõpuni minna. Ja kui kõik on hästi, siis polegi vaja ju midagi muuta.

Ses mõttes on ka teine suhe hea, et muidu poleks ma arvatavasti saanud ühtegi tütart. Sest eelmises suhtes sündisid ainult poisid. Nüüd siis järjest ainult tütred. Samas on tütred vanematele tulevikus toeks, sest kui pojad lendavad kodust minema nagu luiged, siis tütred jäävad rohkem seotuks oma vanematega. Irja hoolitses näiteks oma isa eest kuni isa surmani ja ei söandanud isegi enne oma peret luua, kuni isa oli ära saadetud. Isa oligi talle nagu lapse eest. Irja helistas iga päev oma vanematele. See on tõsi - iga päev. Mina ise helistasin oma vanematele heal juhul korra kuus. Oma pärandusest andis Irja suure osa oma isale, kellele see pärandus õigupoolest kuulus ja kes selle lihtsalt oma lastele edasi kinkis. Pojad näiteks ei andnud oma isale mitte midagi, kuigi nemad pärisid samasuguse osa. Isa ootas, et pojad talle appi tuleksid, aga sai poegadelt ainult sõimata. Tütar pidi seetõttu võtma enda peale ka need kohustused, mis muidu on poegade pärusmaa, nagu näiteks maja remont ja katuse panek. Nii tugev side on tütardel oma vanematega.

Irja oli oma isa vastu hea, kuna isa oli olnud hea tema vastu. Irja isa jäi esimesel võimalusel töö juurest pensionile, et oleks rohkem aega tütrega olla. See oli erastamiste aeg ja isast oleks võinud saada jõukas firmaomanik, aga ta loobus teadlikult rahast ja karjäärist selle nimel, et olla rohkem koos lapsega. Mina mõtlen samamoodi, et tahan olla oma tütarde jaoks olemas, siis on nemad tulevikus ka minu jaoks olemas. Ma näen ka seda, et vanematega koos olles arenevad lapsed kiiremini.

13 kommentaari:

ann ütles ...

Ei ole mingit sellist reeglit, et poeg eemaldub päritoluperest ega ei hooli emast-isast.

Minu mees küll ei olnud oma vanematest eemaldunud, aitas neid nõu ja jõuga ning põetas ka päris lõpus. Mina olen küll ainult tema ema näinud, kuna isa (kes oli emast vanem) polnud siis enam elus.

Ann ütles ...

See, et Irja peres nii oli, siis ei tähenda, et nii ongi. Oma poegadest sa ei saa midagi teada, kas see on nii, sest sa ise hülgasid nad ja tegid nende elu põrguks.
Minu mees hoiab oma ema isa väga. Mõni aeg tagasi jäi isa väga raskelt haigeks ja mu mees on talle igati toeks. Samas on ka kodune õde, kes on vaid helistanud. Teen järelduse, et tütred ei hoia pere? Samamoodi mu isa on alati olnud oma vanematele toeks. Vanaisa on juba üsna eakas ja tervis on kehv, aga isa ikka käib tal abis, viib kuhu vaja ja pakub muud moodi abi.

Alice ütles ...

Häbitundest laste ees hakkasin uut suhet otsima.
Huvitav üks laps oli sul ju alles päris väike. Ma arvan, et ta ei saanud siis veel õieti arugi oma isast.Kogu aeg räägid sa, et ingrid oli vägivaldne, aga su praegust elustiili lugedes ja kõrvalt vaadates paneb mind tõeti imestama, kes kannataks sellise mehega küll kooselu?

Näiteks praegune suhe on väga tore ja kindel ja ma tunnen, et suudan sellega elu lõpuni minna. Ja kui kõik on hästi, siis polegi vaja ju midagi muuta.

Ma küll ei usu, et selline elustiil saaks kedagi rahuldada kus puudub homse suhtes kindlustunne, kus pead ainult teiste peale lootma ja kogu aeg on mingi jama kaelas ja ootamas, mis on enda hoolimatusest ja süüdimatusest tekkinud.Mina ei suudaks öösiti magadagi kui ma mõtlen, et ma ei tea mida homme lastele süüa anda ja kohe on tulemas talv kus on veel raskem ja keerulisem. Seda hullem, et see teine, kellega koos sa seda elu elad on sama muretu ja süüdimatu ning ei tee samuti mitte midagi, et seda olukorda pisutki muuta. Ükskord kasvab see kõik üle pea, sest te langete järjest enam sinna porimülkasse ja varsti pole enam kedagi, kes teile annetaks ja kaasa elaks. Võib-olla ainult need, kes on alles avastanud teie kohviku ja ei tea teie tagamaid. Haledusest laste vastu annetavad mõne euro.

Ma näen ka seda, et vanematega koos olles arenevad lapsed kiiremini.

Kus teie laste puhul on see lapse areng siis kangesti hüppeliselt arenenud? Oma kogemustest võin öelda, et Roosi on täiesti kesmise arengutasemega. Päris palju on lapsi, kes tema vanuses on hoopis tragimad ja targemad. See, et ta teil nagu ahv mööda riiuleid ja mööblit ronib ei ole sugugi just see, mida peaks natuke alla 2 aastase lapse puhul hüppeliseks arenguks pidama. Samuti see, et tassib vetsupotist vett elutoa põrandale peaks tema vanusele juba selge olema, et nii ei tehta, aga loomulikult kui vanemad pole õpetanud, siis ta seda ei tea.Roosi vanused lapsed peaksid juba aru saama vanemate õpetustest,et ei ronita mööda mööblit, ei minda riietega vette ja enamikul on juttu ka rohkem kui 2 sõnalised laused. Mitte, et ma nüüd Roosit maha teeksin. Roosi on armas laps, aga ta pole mingi imelaps.Täiesti harju keskmine.

Ann ütles ...

Üliarenenud Roosi võiks ju nii arenenud olla, et käiks potil.

Irja ütles ...

Aga seda te, Alice ja Ann just teetegi - Roosit maha. Teete maha üheaastast inimest. Kas teil häbi ei ole? Mina olen ka inimeste kohta halvasti öelnud, aga ma ei ole kunagi tümitanud üheaastast. Häbi teil olgu.

. ütles ...

Kuidas sa, Irja, ei taipa, et Roosi potilkäimise õppimine sõltub sinust, mitte lapsest endast? Keegi ei tee last maha, proovi nüüd oma totaalse kanaemanduse kõrvalt hetkekski näha, et su laps on küll sinu meelest peaaegu ülikooliküps, kuid reaalselt pole sa pea kehesele põnnile veel potilkäimist selgeks suutnud õpetada. Täiesti tavaline nunnu kaheaastane laisa, lapse õpetamisele mähkmevahetamist eelistava emaga.

Inno ütles ...

Oot, aga kuidas see 1-aastase lapse potil käimise õpetamine käib? Ta ju ei räägi veel, ei saa asjadest aru. Kas nii, et hoiad last vägisi potil, kuni ta oma häda ära teeb?

. ütles ...

Aastane? Roosi on ligi kahene, kui sa ei mäleta. Pealekauba ära kirjelda oma last nagu alaarenenut, selles vanuses normaalintellektiga lapsel on juba kahesõnaliste lauseteni arenenud kõne ja suurepärane arusaamine teiste inimeste jutust.
Kui aga rääkida normaalintellektiga lapsevanematest, siis on neil lapse selles vanuses kindlasti juba selge, millal laps parajasti näiteks kakab, sest see pole üle aastasel lapsel enam täiesti reflektoorne tegevus, laps tajub oma soolestiku tegevust täiesti selgelt. Vastavalt sellele lapsevanem oma õpetamist seabki...
See eeldab lapsevanema aktiivset osalemist lapse arengus.
On seda palju tahetud?

Alice ütles ...

2 kuu pärast saab kaheseks ja Irja ütles, et räägib nii palju ja juba lauseid. nüüd jäklle ühene ja ei räägi midagi. :D
Huvitav kuidas ta siis aru ei saa?Ppidi ikka väga üliarenenud laps olema, sest mõlemad vanemad tegelevad temaga.kohe kaheseks saanud lapsed saavad väga hästi aru miks tuleb potil käia kui neile seda õpetatakse. Kuidas siis teised saavad?
Loomulikult ei hoita last potil kinni. Võtate päeval kodus mähkme ära, siis saab aru, mis millal tuleb ja mis siis juhtub, kui tuleb. Kui märjad püksid tekitavad ebamugavust, mõistab teie laps üsna ruttu, kuidas ilma selle ebamugavustundeta oleks võimalik hakkama saada. Ja pott hoidke pidevalt silma all. Pane aeg ajalt laps potile ilma pikema seletamiseta (siis nad tavaliselt ei protesteeri) ja kui sinna siis midagi tuleb, kiitke teda.
Minu lapsed istusid potil ja vaatasime koos raamatut või multikat ja siis tuligi. Kiitsin teda ja tegin talle pai ning lapsel oli endal ka hea meel.

Ann ütles ...

Ma ei tee Roosikest maha Ta on vahva väike plika. Aga tema KODUSED vanemad ei näe, et neil on jäänud mõned asjad tegemata.
Inno, olles 4 lapse isa ja ajab sellist möga. Nõukaajal käisid kõik lapsed aastaselt potil(olime siis kõik üliüliarenenud?), mis teie 1a10k üliarenenud Roosi ei saa siis hakkama? Pigem ei saa ta vanemad õpetamisega hakkama. Alla aastane laps hakkab juba vanemaid kuulama, matkima ja õppima. Kui Roosike aru ei saa, siis äkki räägite seda muret oma perearstile? Potile õpetamine on vanemate järjepidev töö. Kodustel vanematel pole ju aega õpetada, nad peavad mürama voodis ja lamama.
Kummaline on see, et alles 1aastane laps rääkis lühilausetega ja eilsest ei räägi ja ei saa aru. Kas ta kukkus mänguväljakul? Ma hakkan muretsema.
Ma saan aru Juulikese mähkmetest, tal on oma puue ja see on täiesti OK, tema saab ka ju mähkmed üliodavalt. Aga Roosikese puhul on see ikka puhas teie laiskus.

Irja ütles ...

Tülgastav on lugeda väikelapse kritiseerimist, seetõttu ei hakka parem vastamagi. Eks te ise teate - hea karma see ei ole.

Alice ütles ...

Mitte keegi pole siin tõesti Roosit maha teinud, rohkem on ikka kivi teie kapsaaeda või õigeminii teie tegemata jätmistes.

. ütles ...

Loe uuesti, Irja.
Roosi on tore tirts, tema vanemad on kahjuks nii laisad ja mugavad, et ei viitsi lapsele isegi elementaarset potilkäimisoskust õpetada.