esmaspäev, 19. september 2016

Tänapäeva kool kui vangla

Ma arvan, et paljud on seda mõelnud, aga ei juleta välja öelda, et tänapäeva kool meenutab vanglat. Et institutsioon, mida kool kõige rohkem meenutab, on vangla.

Vanglat peetakse samuti kasvatusasutuseks, aga mis kasvatus sealt tuleb, teavad kõik - vanglas alles saadakse tõeliseks kurjategijaks, seal kujunevad välja hierarhiad ja sidemed, seal organiseerutakse ja õpitakse kurjategija kunsti.

Sama lugu on kooliga. Ma ei tea, palju inimesed, näiteks õmblejad või ehitajad oma hilisemas elus koolitunni ajal õpitut kasutavad, aga vahetunni ajal või peale tunde koolimaja hoovis selgeks õpitud joomine, suitsetamine ja narkootikumid saadavad inimest kogu hilisema elu.

Kui mina koolis käisin, siis olid tegijamad just need, kes kärakat võtsid ja vahetunni ajal suitsu tegid. Nad olid omamoodi platnoid, kui vangla žargooni kasutada. Eeskuju võeti vanematelt olijatelt. Nemad, käraka- ja suitsumehed ning -naised moodustasid kamba, kes pani paika, mismoodi käivad asjad klassis ja terves koolis. Neile allusid isegi õpetajad, umbes nagu vanglas alluvad platnoidele vangivalvurid. Sest nad on ka inimesed.

Sarnaselt vanglaga saatis kooliajal paljusid mõtteviis, et "ma pean oma aja siin ära istuma".

Ma ei tea, mis neist kooliaja platnoidest hiljem on saanud, aga ma arvan, et osa kambajõmme oleks saanud kindlasti õigele teele juhtida, kui kooli poleks olnud. Kool rikub väga paljud lapsed ära.

36 kommentaari:

Alice ütles ...

Sinuga on ikka päris pahasti. Sama võib teie kodus olemise kohta öelda.Istute seal samuti pead-jalad koos, vahel käite väljas ja midagi tarka ei juhtu.

Inno ütles ...

Äsja saabusime 10 kuu pikkuselt reisilt Portugali. Nüüd naudime elu Eestis. Ise oleme rõõmsad, lapsed on terved ja rahulolevad. Mis siis veel juhtuma peab?

Alice ütles ...

Nii nagu teie ei tahaks ilmselt paljud elada. Sõltuda ainult teistest ja mitte teada mida toob homne päev. Elus puudub kindlus ja stabiilsus ja lapsi ootab tulevik, mille üle nad kindlasti ei ole uhked. Isa, ema on terve elu võlgades ja maine on alla igasugust piiri. Isa postitab emast karvaseid poolaalasti pilte, enamik naerab ja irvitab teie üle ja olete oma narrikuljused juba elu ajal kätte saanud. Mina küll ei sooviks sellist elu oma lastele. Ükskord häbeneb Roosi endal silmad peast välja, et tal sellised vanemad on, aga kahju tõesti, et neid valida ei saa. Sõpru ssaab valida, aga vanemad mitte. Kurb tegelikult.

Alice ütles ...

Minu meelest on teie lapsed pidevalt haiged rinnapiimast hoolimata. Üks jama teise otsa.Väidetavalt ei saanud 2 korda Portugalistki tagasi just haiguse pärast ja alles oli Juuli palavikus paar päeva tagasi.

Inno ütles ...

Väikeste lastega on haigused tavalised, samas oleme neist üle saanud suurema vaeva ja antibiootikume kasutamata. Meie lapsed pole tänu rinnapiimale mitte ühtegi antibiootikumi ega muud tabletti pidanud elu jooksul sööma. Ainsad erandid on olnud kõrge palavikuga paar lusikatäit paratsetamooli vesilahust või küünalt.

Mis kindlusse puutub, siis kellel see elu tänapäeva Eestis niiväga kindel on? Sellises olukorras on lastel just hea õppida, kuidas hakkama saada olukorras, kus iga päev võib tuua midagi uut. Maailm muutub iga päevaga väga kiiresti ja Eesti seal sees: täna ei tea mitte keegi, mis homne päev toob. Elada tuleb päev korraga. Sellises olukorras on ainuke võimalus turvatunde tagamiseks perekond, mis on kindluse kants üha kiiremini muutuvas ja ebakindlas maailmas. Ilma kindla lähisuhte ja toetava perekonnata on tulevikus üha raskem hakkama saada, eriti kui arvestada, et haigekassa- ja pensionisüsteemid kaovad peatselt ajalukku.

Ann ütles ...

Millal sa viimati mõnes koolimajas käisid? Taas lihtsalt arvamus.
Lastega ei käi haigused koguaeg käsikäes. Ja sina võid lubada oma lastel alkoholi ja norkootikume, mina eelista, et laps neid ei tarbiks. Ei koolis, ega ka kooli välisel ajal.
Sul on kodus olemisest ikka väga pehkinud ajud.

Alice ütles ...

Mina küll ei poolda sellist süsteemi, et elada päev korraga. Täna laristan kohvikus ja poes kõik raha maha ja küll homme jälle head inimesed aitavad.
Alles oli Juuli teil nii haige, et isegi artiklit polnud kahe peale võimelised valmis kirjutama ja nüüd olete üle saaanud ilma suurema vaevata. ise ka ikka mäletete, mis te oma blogis kirjutate?
mina pole oma lastele ka antibiootikume pidanud andma ja rinnapiima pole keegi üle aasta saanud, pigem alla aasta ja 1 laps pole kunagi saanud mitte tilkagi.Ei olene see midagi ainult rinnapiimast. Elustiilist ja organismist ikka oleneb.

Inno ütles ...

Alice, teil pole ka erivajadusega last, kellel on suur krambioht.

Alice ütles ...

Meil on 4 last, oma maja ja üleni halvatud ema, keda ma ei raatsinud hooldekodusse panna.Ma arvan, et emaga on isegi pisut keerulisem, aga me saame hakkama ja lisaks käime tööl ka veel.

Kiisukeauh ütles ...

Irja päris kunagi miljonid ja nüüd olete pidevalt võlgades? Kuidas selline asi üldse võimalik on? Mis te tegite selle rahaga siis?

. ütles ...

Inno, häbi võiks olla Juulit nagu lippu vardasse lüüa ja igal uskumatult juhul temaga kui oma laiskuse universaalsuse vabandusega lehvitada!
Muide, pole just väga ammu kui sa lõugasid nii kuis torust tuli, et kõik lapsed peavad saama tavakoolis käia. Mis, kas nüüd valmistad vaikselt pinda ette Roosi koduõppele jätmist?
Lisaks veel, et see "äsja toimunud reis Portugali" sai läbi kaks kuud tagasi! Kaks kuud! Roosi elust teeb kaks kuud kümnendiku. 😁

Irja ütles ...

Alice - su lapsed ja ema on ilmselt hooletuses, kuna sina oled kogu aeg siin kohvikus. Kurb tegelikult :(

Alice ütles ...

Kindlasti mitte. Ma pole siin isegi mitte iga päev käinud ja tänapäeval on lihtne lugeda ja kommenteerida olenemata kohast või tegevusest.Ma võin lausa ema voodi kõrval teile kirjutada ja teie blogi lugeda. Ema saab ka naerda ja tööl olles on samad võimalused.Isegi tööle sõites on võimalik lugeda ja kirjutada.

Kristi ütles ...

Irja, ka teie olete koguaeg kohvikus. Kas ka teie lapsed on seetõttu hooletuses?

Aimot Viira ütles ...

Kool pole mingi vangla ja minul on koolist vaid head mälestused.See oli küll nõukaaegne kool, kuid meil polnud suitsu- ja kärakamehed, kes õppida ei viitsinud ja olid puudumiste tšempionid, mingid autoriteedid, pigem vaadati neid nagu autsaidereid ja luusereid.Sellal visati muide niisugused ka koolist lõpuks välja, keegi ei hoidnud neid nagu pilpa peal pearaha pärast.

Lastele pole vaja mitte ainult õppimist vaid ka palju muud, mida suudab anda vaid kool - sotsiaalse suhtlemise oskust, vastutustunnet ja distsipliini.Koolist saadakse esimesed tõelised sõbrad, kes sageli kestavad läbi elu .

Blogi järgi tundub, et teil on sellest kõigest puudu.Nii sotsiaalse suhtlemise oskusest, vastutustundest kui oskusest hankida ja hoida sõpruskonda.Või isegi hoida häid ja toetavaid suhteid perekonna sees. Kuid need oskused on hädavajalikud, et elada täisväärtuslikku elu. Järelikult peab keegi teine neid asju õpetama Roosile,kuidas ühiskonnas käituda, kuidas inimeste seas hakkama saada - ning mida varem, seda parem.

ann ütles ...

Oli ka neid kes põhikooli lõpus lubasid, et kui kohustuslikud aastad saavad ära istutud, siis algab elu ja ei mingeid koole enam - keskkool on tuupurite koht ja mingu nemad sinna edasi tuupima, meie hakkame elama. Tundus, et elu läkski - isiklik ja töökohti-sissetulekut ka nagu oli. Siis aga äkki hakkasid tulema uudised,et see ja teine on täiskasvanute keskkooli läinud. Ehk siis, kui nad said endale ära tõestatud, et ka koolideta on võimalik elada - siis äkki muutus selline elu neile igavaks. Ja kasvõi Tanel Padar - kõik oli tal niigi olemas, mis ta sinna keskkooli (günmaasiunmi)ära kaotas - aga läks. Minu mees käis küll keskkoolis, pättusi sõna tõsises mõttes ei teinud, aga puudus palju ja oli õpetajatega ninatark. Arvas,et see nüüd viimaseks kooliks jääb ja läks tööle. Siis aga hakkas mõtlema, et ei, pagan, tahaks ikka ülikooli minna. Tegi sisseastumiseksamid ära, läkski ja ei kahetse.

Kui vanem päris tummahammas pole, siis ta ju ikka seletab lastele neid asju, mida ise teab ja õpetab, mida oskab - ehk sellest "koduõppeks" piisab. Ma siiski ei pea ametliku põhiharidust nii viletsaks, et põhikoolis käimise võimalus täiesti ära visata. Edasi võib juba vaadata, mis inimesele kõige paremini sobib - edasiõppimine,töötamine, reisimine või miski muu.

Inno ütles ...

Minul näiteks hakkas koolis igav. Kooli minnes lugesin ma ajalehte ja raamatuid, aga teised ei osanud veel õieti suurte tähtedegagi lugeda ja terve esimese klassi õpiti aabitsast lugemist. Terve aasta tohutut igavlemist ja piinlemist. Sellest jäi mulle mulje, et kool on mingi naljategemise koht ning ega ma sealt midagi kaasa ei saanud peale pettumuse. Mõttetu passimine, istumine ja liha suretamine oli, pidev ootamine, kuni teised järgi jõuavad. Ma olen kogu koolikadalipu läbi teinud ja ma ei ütleks, et sealt midagi sellist sain, mida mujalt ei saanud.
Hiljem ülikool oli vähe etem, aga seal käis hirmus joomine ja prassimine, teaduse tegemise sildi all. Välismaal täpselt sama lugu - õpiti lihtsalt viisakalt joomist ja narkotsi panemist. Ise olen palju rohkem hiljem raamatutest ja reisimise käigus õppinud, rahulikus keskkonnas, omas rütmis, voodis pikutades, saanud teada, et paljud asjad pole üldse nii, nagu õpikutes kirjas.

Inno ütles ...

Aimot, need nn koolisõbrad pole ju muud kui topsisõbrad.

Inno ütles ...

Ja kui kooli funktsioon on distsipliin ehk autoriteedile allutamine, siis tänapäeva loovas, innovatiivses ja uuendustele suunatud maailmas on see pigem arengut pidurdav asi.

Ann ütles ...

Inno, sina käisid koolis siis kui mammutid veel elasid. Sa ära unusta, et aeg läheb edasi. Ja jälle sa üldistad kogu maailma ühe kahe juhtumi põhjal. See on see, et sa väljas ei käi ja istud vaid nelja seina vahel.
Laps saab koolis nii palju ise valida ja neile antakse nii palju infot, et igav seal hakata ei saa ja ei jõuagi. Ja mida saab tänapäeval ilma hariduseta? Kraavi kaevama on ka vist paberit vaja.

Inno ütles ...

No ma ei tea, Zuckerberg jättis ülikooli pooleli, samuti Bill Gates. Ma ei tea, et tänapäeval keegi mingit paberit küsiks, kui see pole just tõesti kraavikaevamise või puudelõhkumise töö. :)
Põhilise aja veedan ikka väljas ja erinevalt sinust Ann käin ringi silmad lahti. Olen reisinud ligi 50 riigis ja maailma suht palju näinud.

Ann ütles ...

Mul jah pole olnud kahjuks võimalusi kellegi päranduste najal ringi reisida, aga see ei tähenda, et ma silmad kinni käin. Ja erinevalt teist, on mu lastel igapäev söök laual, lähedased sõbrad, sugulased ja ma saan võimaldada neil huviringe. Ja neil on distsipliin, meil ei valitse sellist korralagedust nagu teil. Ahjaaa, see on ju lapsi ahistav. Korda ei või olla ja teised inimesed hävitavad pere.

Sa tood vaid äärmuslikke näiteid.

Alice ütles ...

Oled reisinud 50 riigis, aga vaata, mis sinust on saanud.Istud tööta kodus ja postitad siin oma naisest koledaid tissipilte. Raha eriti pole, lapsed tahavad hommikuti nämm, nämm ja kõik sõltub ainult sellest millal teie abirahad, sotstoetused või inimeste annetused kohale jõuavad.
Sa ei tea isegi seda, et tänapäeva lasteaias õpetame lapsed lugema ja kirjutama enne kooli ja kooli minnes peab neil see juba selge olema.

Irja ütles ...

Alice - olete siis väga kehv töötaja, kui töö ajast kohvikus käite. Kuidas teie tööandja suhtub sellesse? Olete lasteaiaõpetaja, nagu ma aru saan? Ja tööle sõites olete telefonis? Kas see mitte keelatud ei ole?

Kristi P ütles ...

Irja on lihtsalt nii seest kui väljast äärmiselt inetu inimene. Koos oma kriiskava vastiku häälega, mida videotes vahepeal kuulda saab. Temaga ei ole mõtet vaielda. Midagi psühhoosisarnast toimub temaga. Puudub igasugune kriitikameel suust väljalendava jutu suhtes.

Alice ütles ...

Kes keelab mind tööle sõites telefonis olemast? Kas mingi uus seadus on välja antud? Muide lasteaia õpetaja ei peagi iga päev tööl käima vaid on vahetused ja vahepeal kui lapsed magavad pole keegi keelanud mul tugitoolis istudes nende und valvates teie blogis kommenteerida.Ma naeran alati hästi vaikselt teie narruste üle ja ei aja lapsi üles.

Alice ütles ...

Kristi hääle suhtes on sul tõesti õigus. Ma olen ka neid vanu videosid vaadanud kus nad erinevates hotellides olid ja hääl on tõesti selline, et ma ei tea kui kaua seda välja kannataks.Muidugi saan aru, et see pole enda teha, aga ma pole sellise kiunuva häälega inimestega mitte kunagi kokku puutunud õnneks.

Irja ütles ...

Lööd lihtsalt töö ajal luuslanki, Alice. Vabanda, kuidas tahad, aga tööluus on see sellegipoolest.

Irja ütles ...

Ma ei teadnudki, et Võrus nii laisad lasteaiaõpetajad on.

. ütles ...

"Vabanda, kuidas tahad, aga tööluus on see sellegipoolest"

Naine, kes ettemakstud tasu eest mitte sõrmegi ei liigutanud, on rääkinud. Hau!

Irja ütles ...

Samas, teisest küljest - tore, et Kohvkus kostub ka vanema generatsiooni, kuuekümneste inimeste hääl, nii et Ann, Alice ja Kristi P, kommenteerige aga!

Alice ütles ...

Mismoodi see tööluus on kui ma valvan magavaid lapsi, hoian neil silma peal, istun samas toas ja loen teie naljablogi? Ma koon tavaliselt sokki või teen muud käsitööd kui lapsed magavad. See pole keelatud ja kuuekümnendateni on mul ikka veel jupp aega.
Teie kes te jätate oma tööd tegemata kui raha on kätte saadud ja tulete mulle moraali lugema, et ma löön luuslanki või olen kehv õpetaja. Minu tööandja millegipärast nii ei arva.

Ann ütles ...

Ohh Irjake Irjake, sa tõesti oledki nii naiivne. Ma ausalt enne arvasin, et sa mängid. Nüüd saan aru, et see pardiprääks ja su mõtted ongi naiivsed. Kui sa ei oska vastata, siis sa ründad. Kahjuks ründad sa valedes kohtades. Sa peaksid ründama ja kaitsma omi lapsi nälja ja ruumi puuduse eest.
Mu vanemad hakkavad 60 ligi jõudma, nii et minul on sinna jõudmiseks veel aega küll ja küll.
Irja, kas sa seda õudust tead lasteaiast, et õpetaja abi peab laste uneaeg tihti lõunat. Käib kodus, sööb, puhkab jne. Ja neid magavaid lapsi suudabki valvata vaid 1 õpetaja. Jube eks. Imeinimene. Ja võimlemisõpetaja, muusikaõpetaja ja tavaline rühmaõpetaja ei teegi kõik koos tööd. Ikka korda mööda. Ja nad saavad hakkama, uskumatu.
Aga koolist. Mu laps läks täna taas ekskursioonile. Juba teine väljasõit septembris. Õpivad loodust ja õpivad looduses. Vangid ei saa istuda metsas ja õppida arve või seoseid jne. Need olid vaid vähesed näited mida nad seal teevad.
Päris paljudel koolidel on juba õues õppe klassid. Väga tore lahendus.
Nii et minge ja vaadake ringi mis tegelikult toimub, mitte ärge käige mööda hotelle ja interneti avarusi.

Raili ütles ...

Loen ja naeran ,ausõna! Mis te ei kavatse Roosit kunagi kooli panna ,Juulist rääkimata? Isegi sügava puudega lamajad ja kõnetud lapsed käiad koolis- iseasi muidugi, kui palju neile sellest abi on. Aga Roosi on ju terve laps ja kui tal pole päritud teie geenidest just neid kõige hullemaid ja kui ta psüühika kõigele sellele kammaijaale vastu peab, siis tema võib jõuda kaugele. Miks te tahate oma lapse elu ära rikkuda?
P.S. Ei olnud ka koolist erilises vaimustuses, aga pidasin vastu. Ei teinud poppi, ei joonud ei suitsetanud, hinded olid peamiselt neljad... Kool lihtsalt on oluline osa lapse arengu suhtes.

. ütles ...

No siin pole küll otseselt kirjas, et Roosit koduõppele jätta soovitakse, kuid paistab, et seda põldu on usinalt sonkima hakatud küll.
Poleks paha enne lõplikku vekslite väljaandmist tutvuda kehtiva seadusandlusega, et pärast poleks põhjust huilata, et teid pole teavitatud:

https://www.riigiteataja.ee/akt/13349120

Eriti soovitan tutvuda osaga, mis sätestab kooli õigust koduõpe katkestada. Teie töökust, usinust ja püsivust arvesse võttes juhtub see niikuinii.

Kristi P ütles ...

Vanem generatsioon? :D Ma olen üsna värskelt kolmekümndates :D Well, samas lahe, klubis küsitakse dokki aga teie blogis olen juba auväärses eas xD