pühapäev, 2. oktoober 2016

Roosi esimesed sõnad

Roosi esimesed sõnad tulid Portugalis. Kõige esimene, kui ma õigesti mäletan, oli vist „naba”. Või „emme”. Ma ei teagi, kas enne oli „naba” või „emme”. Aga kolmas sõna oli igatahes „anna”, mida ta kohe entusiastlikult kasutama asus. Siis tulid vist „issi”, „jaa” ja „ei” ning sealtmaalt ma enam järjekorda ei mäleta, aga praegu kasutab ta umbes 30 sõna ja nad on peale eelmainitute:

Koo-i (koori) - kui ta tahab, et ma talle mõne puuvilja või kurgi ära kooriksin
Tu-i (tuline-) - kui toit on liiga kuum selleks, et seda süüa
Mina - seda kasutab Roosi enda kohta
Vanni - kui ta tahab vanni minna ja kui mina vannivee valmis lasen
Nina - Roosi teab, kus on tema nina ja oskab seda ka näidata
Sii (suu) - sama lugu
Silm- (a) - sama lugu
Kaka-i - olen küll Roosile öelnud, et tegemist on siiski mähkmega, aga tema nimetab oma mähet järjekindlalt kaka-iks.
Lullu - kõik riided on millegipärast „lullud”. Kui Roosi välja minna tahab, siis ta toob mulle oma jope ja ütleb nõudlikult „lullu” või „lullu-ai”. Tuleb ilmselt sellest, et kutsume Juulit vahel Lulluks ja ütleme enne väljaminekut „Paneme Lullu riidesse”
Kinga - kui riided on „lullu”, siis kingad on kingad
Tudu - seda sõna kasutab Roosi nii voodi kui magamamineku kohta
Kuku - kui midagi kukub, siis ütleb Roosi „kuku-i”. „Kuku-i” ütleb ta ka siis, kui midagi ise maha viskab :)
Siia - söömise kohta
Mämm - samuti söömise kohta
Uua - joomise kohta
Taa - kui ta midagi tahab
Mimmi - kaisukaru kohta
Pipa - nii Peppa kui ka kõikide teiste multikate kohta
Tii-tii - kui ta tahab sülle
Ajaa! - tere asemel
Eje! - tere
Aitäh - Roosi on viisakas ja tänab alati, kui midagi saab
Auh-auh-auh - koera kohta
Määä - kiisu kohta, tuleb ilmselt „Mjäust” (nii kassi kui koera oskab Roosi pildiraamatust ka näidata).

Õe kohta ütleb Roosi „Uuli”. Näiteks „Uuli tudu”. Ta oskab näidata enda nina, silmi ja suud ning näidata pildiraamatust koera ja kassi.

Viimasel ajal on tulnud üks uus sõna päevas, nii et võib arvata, et nende tulek jätkub :). Pediaatrite sõnul on põhjust muretsemiseks ja lapse arstile näitamiseks siis, kui kolmeaastane oskab alla 25 sõna.

Inno kommentaar: sõna "emme" tähendab Roosi jaoks tegelikult tissi. Kui ta minu tissi näpistab, siis ütleb samuti "emme".

Irja lisandus: unustasin neli sõna ära:

Koo - kohvi kohta
Tee - tee kohta
Nii - kui ta on midagi valmis saanud, näiteks legodest torni ehitamise (kuna mina ütlen ka pärast millegi valmissaamist „nii”)
Oi! - kui juhtub õnnetus või kui Roosi pahandust teeb. Siis ta teeb hästi süütu näo pähe ja ütleb: „Oi!”.

Ehk siis ikkagi ca 35 sõna.

19 kommentaari:

Anonüümne ütles ...

Päris sõnu nagu polegi.

. ütles ...

Las olla, päris üle vindi ei tasu ka norimist keerata.
Laps on laps, nende olude kohta isegi ok.

Anonüümne ütles ...

Jah, ma ka mõtlen, et nendes oludes kasvades on isegi hästi. Mu naabripere poiss, kes saab oktoobri lõpus kaheseks, räägib küll lauseid, viimati kui trepil kohtusime, rääkis"Emme lähe poodi, Matu lähe ka tipa-tapa,issi vurr-vurr tööl" - mis siis tähendab, et nemad emaga lähevad jalgsi poodi, isa sõitis autoga tööle. Aga eks see kõne tulegi erinevalt ja sõltu suuresti tegelusest. Raamatust peaks praegu küll suutma oluliselt rohkem asju näidata ja ütelda, kas või oma sõnaga siis, kui kass ja koer - kui muidugi on raamatuid, kus rohkem asju pildil.

Anonüümne ütles ...

Pole hullu, koolis õpetajad tegelevad, õpetavad järgi.

Irja ütles ...

Kommentaatoreid ei ole mõtet keelata, las nad norivad. Kui neil on soov mingeid hinnanguid välja öelda, las ütlevad. Kommentaarium on ju teatavas mõttes elu peegel ja kui inimesed tunnevad vajadust väikelast norida, siis see näitab, et nende enda elus on midagi väga korrast ära. Selle norimise keelamine ei muuda midagi, sest need inimesed mõtlevad ikka samamoodi.

. ütles ...

Keegi ei nori lapse kallal, märkus lapse kohta on tegelikult märkus lapse ema kohta. Kui sa, Irja, sellistest finessidest aru ei saa, siis näitab see, et su elus on midagi korrast ära.
Laps on laps, tema arengu pidurdus on vanemate elu peegel. Minu "las olla" on kantud lootusetusest - pole mõtet ilmselget korrutada, te ei näe sama, mida kommenteerijad.
Kahju, et su jaoks on see loomulik. Las olla, peaasi, et ise midagi tegama ei pea, ajame aga kõik kurjade kommentaatorite kaela.

Anonüümne ütles ...

Irja kui teiste kallal norida või neid halvustada, siis sa oled alati mihkel, aga kui kivi tuleb sinu kapsaaeda, siis kohe kurjad kommentaatorid norivad. Mida sa ise siin päevad läbi teed? Mõnitad oma kommentaatoreid ja elad nende peal oma pahameelt välja Lapse enda üle pole mitte keegi norinud, sest tema pole selles süüdi.Roosi on igati vahva tirts kõigest hoolimata.

Irja ütles ...

Ma ei arva, et kommentaatorid inimestena kurjad oleksid, lihtsalt kibestunud. Ja seda kibestumist valatakse siis välja väikelapse peal.

Roosi kõne on täiesti normaalsel, keskmisel tasemel, aga kes viga tahab näha, see näeb seda ka siis, kui kõik on korras.

Irja ütles ...

Sõna „norimine” tõi välja kommentaator „ütleb”, nii et polemiseerige temaga.

Anonüümne ütles ...

Aga miks te pidevalt nimetate Roosit üliarenenud lapseks? ÜLIarenenud, mitte keskmiselt arenenud lapseks?

Valgomed Support ütles ...

Irja ütles ...
Ma ei arva, et kommentaatorid inimestena kurjad oleksid, lihtsalt kibestunud. Ja seda kibestumist valatakse siis välja väikelapse peal.

Kas aastane väikelaps, kes ilmselt oskab 35le sõnale lisaks vabalt lugeda, kommentaarid oleks väikelapse peale valjaelamine?

Oma rumaluses julgesin arvata, et ikka kivid väikelapse ema kapsaaeda.

Anonüümne ütles ...

Roosi kõne on täiesti normi piirides pma vanuse kohta, aga kindlasti mitte üliarenunud nagu Inno tavatseb pidevalt toonitada. Mul mitmete sõbrannade alla 2a ja napilt kahesed lapsed on rääkinud 3-4-5-sõnaliste täiesti arusaadavate mitte enam titekeelsete lausetega. See võrdlemine on ajuvaba ja InnoIrja annavad siin ise ka mõnuga hagu alla.

Mis kõndimisse puutub, siis teie blogis oli mul esimene kuulmine, et käima hakkamist arvestatakse toe najal käimisest. Ma ei tea kedagi kes sedasi arvestaks. Pealegi on jällegi võrdlemine ajuvaba. Tean üht väikest tüdrukut, kes läks kõndima väga hilja, aga on nüüd oma klassi kõige terasem ja nutikam tirts.

Anonüümne ütles ...

mimu meelest roosi räägib oma vanuse kohta pigem vähe. minu laps lobises siis juba pikad jutud maha. aga muidugi on ta normaalne, jah. kolmeselt lobiseb nii, et vait ei jää. ma olin kunagi oma lapse pärast mures, sest mingis nõukaaegses raamatus oli kirjas, et 10-kuune peab ütlema 10 sõna. mu laps ei öelnudn siis vist ühtegi.

Inno ütles ...

Eks iga laps areneb isemoodi. Ühe mu tuttava laps ei öelnud kuni 5. eluaastani ühtegi sõna, temaga nähti tohutult vaeva, aga midagi. Aga siis järsku hakkas lambist rääkima, umbes nagu anekdoodis, kus Juku käest küsiti, miks sa varem ei rääkinud ja Juku vastas, et varem lihtsalt polnud midagi öelda. :)

Roosike lihtsalt hakkas erakordselt vara iseseisvalt kõndima, muu areng on olnud välise vaatluse põhjal tavapärane.

Irja ütles ...

Kui kellelgi on jäänud mulje, et oma Roosit teistest lastest paremaks peame, siis kinnitan, et see ei ole kindlasti nii. Kui ma olen vahel uhkustanud, siis tuleb see sellest, et Juulil tuli kõik nii aeglaselt ja ma mäletan, kui väga ma oleksin tahtnud siis vahetevahelgi mõnegi edusammu üle kiidelda. Sajatasin mõttes neid emasid, kes oma laste edusammudega kiitlesid, ja nüüd olen ise samasugune. Eks ma kompenseerisin endale seda kiitlemise võlga. Palun vabandust :).

Anonüümne ütles ...

Pole vaja vabandada. Oma lapse üle peabki uhke olema.

Räme Paks ütles ...

Ma vaatasin youtube'ist kahte videot: ühel topib Roosi Irjakese kinga wc-potti ja plätserdab seal sellega jupp aega, emme muudkui kiidab takka. Teisel videol võtab Roosi issi porise kinga ja hakkab seda isukalt järama. Filmija filmib, ei võta kinga ära, isegi ei keela mitte.

Minu meelest olete te seal kõik raske puudega.

Irja ütles ...

Tore, et kohvikus on kuulda erinevaid hääli :). Seepärast me ei tahagi kommentaariumi sulgeda. Las igaüks saab öelda, mida tahab.

Anonüümne ütles ...

Enamus neist loetletutest ei ole isegi sõnad. Selles vanuses lapsed räägivad tavaliselt juba korrektsete lühilausetega.