neljapäev, 20. september 2007

Lisasin oma kommentaari kommenteerimise kohta

Lisasin mks.ee saidile oma kommentaari selle nimekirja kohta ja panen selle ka siia päevikusse üles.

See, et üks tolvan on sinna nimekirja oma vaimusünnitisi lisanud, näitab väga selgelt, kui palju võib üks inimene ühiskonnale kurja teha, seda on ajalugu ilmekalt näidanud. Selline üksik aktiivne lollpea, kes varem oma sitase näpuga peldikuseinu määris, võib nüüd internetis kogu Delfi kommentaariumi mõne tunniga täis sittuda. Ja kui varem ei pööranud mitte keegi tähelepanu sitajuttidele peldikuseintel, siis nüüd millegipärast võetakse kõike tõe pähe.

Lisan veel niipalju, et lisaks Delfile on sellistele sitanäpumeestele heaks katselaboriks kõik ülejäänud uudistesaidid, kus kommentaare ei modereerita ja mingit registreerimist ei nõuta nagu SLÕhtulehe, Postimehe ja paljudes muudes veebides.

Lisan veel niipalju, et ajakirjandusväljaannetel pole mingit õigustust lasta üksikutel sitanäpumeestel (ja -naistel) oma veebides möllata. Ja pikas perspektiivis kisub see alla ajakirjanduse usaldusväärsust, kuna keegi ei julge enam ajakirjandusega suhelda. Sest niipea kui mõni pärisnimi kuskil netikeskkonnas üles kerkib, on sellele võimalik vedada sitajutte. Ja nagu mu enda kogemus näitab, kui mõni sitase näpuga tegelane avalikkuse ette tirida, siis on ta nagu tuppa sittund kass. Ei julge öelda ah ega oh. Ei suuda vastutada ühegi sitatriibu eest.

Kommentaarikeskkond on nagu šaakalikari, kellele lehtede väljaandjad viskavad oma äranägemise järgi heausksete inimeste nimesid närida. Seejuures annavad lehed tonaalsuse ette (ilmselt seetõttu, et šaakalid ise oma peaga mõelda ei oska). Edasine on juba puhas raha, kuna millegipärast inimesi väga huvitab see, kuidas ühtesid neist (tõsi, virtuaalselt) tükkideks rebitakse (peaasi, et ise sinna ei satuks, ja kui hästi maadligi ja vagur olla, siis ei satu kunagi), ja reklaamijatel on hea siis neile vägivalla-janustele inimestele oma tooteid müüa. Ning lehtedel pole vaja muud kui see raha tasku pista.

Kõik need ettevõtted, kes end reklaamivad kontrollimata kommentaaridega veebikeskkonnas, sarnanevad nendega, kes müüvad rahvale oma kaupa avaliku hukkamise käigus. Kasutades ära inimeste hajunud tähelepanu. Kogu see veebi meediamajandus ratsutab paljuski heausksete inimeste seljas. Ja üheks viimaseks selliseks näiteks on Sügisballi seltskonnaga juhtunu.

Postimees ja SLÕhtuleht küll reklaamivad üha suurenevatest lugejanumbritest, ent need numbrid on väga närusel teel saadud. Ja reklaamiandjad, kes lugejanumbrite peale tormi jooksevad, võiks tausta läbi näha. Nende väljaannete toetamine on paljuski oksa saagimine, millel ise istutakse. Pikemat perspektiivi silmas pidades.

Kommentaare ei ole: