reede, 21. detsember 2007

Omaenda persepraost välja tulemisest


Väljavõte ajakirjast Playboy.

Hiljuti lahkunud suur Ameerika kirjanik Norman Mailer, kellelt ilmus natuke aega tagasi raamat "On God" ehk "Jumalast", ütleb oma intervjuus Ameerika Playboyle: "If you dig deep enough into yourself, you´re going to come out your asshole". Kui kaevad piisavalt sügavalt enda sisse, siis jõuad lõpuks välja oma perseprakku. Mailer ei leia, et eneses kaevamises midagi halba on, vastupidi, see puhastab ja annab inimesele parema aimduse sellest, kes ta tegelikult on. Tunne iseennast, ütles Sokrates.

Aga Mailer ei räägi selles intervjuus sugugi ainult sellest. Ta räägib ka Jumalast ja tema arvates on Jumal mitte karm seadusandja, vaid looja, kunstnik. Ebatäiuslik looja, kes teeb maailma heaks, mis ta võib. Ehk siis Jumal ei ole kõikvõimas, vaid hoopis selline kergelt boheemlik kunstnik, ja meie oleme tema lapsed. Mõned meie seast on pärinud Isa kunstiande ja seepärast on meil võime tema loodud maailma täiustada ja parandada. Kuid selleks peab meil olema õigus pead tõsta ja küsida, küsida ka kõige ebamugavamaid küsimusi.

Mailer väidab, et inimesel peab olema õigus uurida mida iganes ja kõike ning ei tohi olla küsimusi, mida ei tohi küsida. Kuna neid küsimusi küsides võib meis tegutseda Jumala vaim. Jumal andis meile vaba tahte ja mõistuse ning seega peab meil olema õigus seda mõistust kasutada. Kui me teatud teemadest ei räägi, midagi endas alla surume, siis surume endas alla ka Jumala, kes meid neis küsimustes kõnetab, lahendusi otsima ärgitab.

Inimene peab usaldama oma tundeid, ütleb Mailer, sest tunded on meie kõige tegelikum, tõelikum kontakt Jumalaga. Tõepoolest, eks ole ju nii, et tegelikult me ju kõik teame, mis meile hea on? Teame, et elame vale elukaaslasega, teeme vale tööd. Me TUNNEME seda. Miks me seda siis ikkagi teeme? Paljud põhjendavad seda sellega, et kuulavad mõistust. Maileril on selle kohta selline teooria, et meie mõistuse on osaliselt vallutanud Kurat, kes seal Jumalaga kogu aeg võitleb, lükates meile ette argumente, mis näivad mõistlikud (nt mees ei lahuta naisest, sest "on kord andnud lubaduse seda mitte teha"), kuid mis on tegelikult suunatud meie hävitamisele. Huvitav on siinjuures see, et loomad ei tee kunagi midagi, mida nad teha ei taha. Kass ei jää kunagi magama sinna, kuhu sa ta paned. Inimene aga räägib sageli uhkustundega, kuidas teeb midagi, mida tegelikult teha ei taha, vaid kohusetundest. Aga oletagem, et see nn kohusetunne, põhimõttekindlus (mille Mailer samuti hukka mõistab, kuna pole põhimõtet, mis oleks rikkumatu), sõnapidamine jne on hoopistükkis meile Kuradi poolt ettelükatud argumendid, emapiimaga kaasaantud, mis ei lase leida õnne, harmooniat ja armastust? Jumal on looja ja uuendaja, kurat (nii mütoloogias kui mujal) seevastu aga olnu säilitaja ja kinnistaja. Kuradile ei meeldiks, kui inimesed ühtäkki õnne otsima hakkaksid, sest siis ei otsiks enam keegi oma suures õnnetuses abi temalt. Õnnelik inimene ei siruta kätt viinapitsi järele, ei mängi maha oma raha ega käi lõbumajas. Mis jääb siis kuradile? Kes on enam nõus andma kolm tilka verd maapealse mammona eest?

Ma ei usu, et Jumalale on meelepärane, et inimene kannatab. Ärgem unustagem, et müüdi sellest, kuidas jumala poeg kannatas, mõtlesid ja panid kirja ikkagi inimesed. Ja kannatused ei ole maailma ka kuidagi paremaks teinud, pigem vastupidi. Kannatused on andnud kurjusele ja kurjadele inimestele rohkem mänguruumi. Mailer arvabki, et inimesed peaksid ise endaga hakkama saama, ise oma õnne ja õiguste eest võitlema ning mitte lootma kõiges Jumalale. Jumalalt võib mõistagi nõu küsida, kuid ei maksa loota, et ta pistab rinda iga viimse kui kuradiga iga inimese sees. Sellega peab inimene ikka ise hakkama saama. Alustada võiks senikehtinud moraalinormide, traditsioonide ja tõekspidamiste küsimärgi alla seadmisega. Ja omale õnne õiguse nõudmisega. Pealegi, kui Jumal andis inimesele igatsuse õnne järele, siis kas pole loomulik, et ta ka kiidab heaks selle õnne otsingud ja saavutamise?

Ka Piiblit ei tohiks Maileri arvates võtta sõna-sõnalt. Ka siin tuleb küsida küsimusi. Kas see käsk kehtib ka nüüd, praegusel ajal, minu kohta?

Jumal on tema nägemuses ennekõike hea vanem, kes ei taha oma lapsi liigselt kontrollida. Ta ei sekku inimese ellu igapäevaselt. Ega ole tal ka aega orkestreerida iga juuksekarva kukkumist inimese peas.

See on huvitavamaid intervjuusid, mida ma olen kunagi lugenud, ja paljuski toetab seda, mida ma ise maailma, Jumala ja inimese kohta mõelnud olen. Ehk siis: on väga võimalik, et Jumal tahab, et me seaksime küsimärgi alla senikehtinud tõed, et me avaks end, otsiks enda tegelikku mina, kooriks end alasti, jõudes sedasi omaenda perseprakku ja roniks sealt lõppude lõpuks ka välja. Sest kui me sealt lõpuks välja oleme roninud, kui me oleme end sitast puhtaks rookinud ja rääkinud üksteisele ausalt, kes me üleüldse oleme ja mida tahame, siis näeme ju palju laiemalt. Võib-olla näeme siis isegi Jumalat ennast?

10 kommentaari:

Anonüümne ütles ...

"Inimene areneb üksnes läbi kannatuste" - nii ütles Gunnar Aarma...

Anonüümne ütles ...

Minu arvates Jumalat ei ole olemas. Eestis on Euroopa Liidu riikidest kõige vähem usklikke (16 %) aga oli palju inimesi, kes ütlevad, et usuvad mingit kõrgemat olevust või horoskoope, või ravitsejaid st muu on täitnud selle tühimiku. Oli huvitav teada saada, et USA-s on üks vähemus, kes on enda kaitseks teinud organisatsiooni ja need on ateistid. USA-s on palju usklikke ja mõned neist peavad ateiste samaväärseks homodega (keda nad ka ei salli). Ei mõisteta, kuidas saab inimene olla moraalne ilma jumalasse uskumata.
Võib otsida youtubest märksõnade alt: Richard Dawkins, atheist.

Irja ütles ...

Inimene areneb läbi kannatuste - Aarma ei ütle siinjuures midagi uut, ta vaid plagieerib Vana Testamendi kurja jumalat, seda Aabrahami oma poega ohverdama sundivat Jahwet.

Samas küsigem, kas Aabraham arenes selle kogemuse pärast või oli elu lõpuni traumeeritud, märgitud, muserdatud?

Aga jätkem hetkeks see Vana Testament ja selle plagieerijad kus seda ja teist. Mõelgem vabalt, sellesama omaenda mõistusega ja kuulakem ses Jumala häält. Kas Jumal, looja tõesti soovib, et ininene kannataks? Või soovib seda Kurat, kel varrukas mitu abinõud, millega kannatusi arstida???

Irja ütles ...

Ateistile - väga huvitav seisukoht. Ma ise ei ole ateist, aga ma pean ateistidest lugu.

Arvan, et ateistid on Jumala iseseisvad lapsed, kes jonnakalt oma vanema vastu mässavad, kinnitades, et saavad endaga ise väga hästi hakkama, tänan väga.

Ja see on hea! Sest siis on Jumalal vähem muret. Samas, näiteks ka humanismi ja eetika reegleid järgides me kaude ikkagi tunnistame Jumalat.

Ateism on märksa vähem ohtlik kui fundamentalism, piibli pimesi järgimine, kuna fundamentalism välistab progressi ja vaba mõtte. Süstib inimesse orjalikkust, valimatut tallalakkumist, tasalülitab indiviidi. Ateism seevastu vabastab Jumala vastutusest. Ja ma kujutan, et on omal moel - ja üsna edukas - protest fundamentalismi vastu.

Anonüümne ütles ...

Minu arvates ei saa inimene otsustada Jumala olemasolu üle kasvõi sellepärast, et meie tajud on niivõrd piiratud. Samahästi peaks panema 13. sajandi inimese otsustama, kas raadiolained on olemas. Tavaline inimene ei tunne raadiolaineid ühegi oma meelega, seega ei saa inimene ilma spetsiaalsete seadmeteta otsustada kas raadiolained on olemas. Nii on inimesel võimatu ka otsustada, kas Jumal on olemas.

See 19. sajandil välja arendatud ateism, mis meile on kõige paremini tuntdu, lähtub tegelikult tollal populaarsest eeldusest, et inimene on kõikvõimas, et oma teadusega on ta võimeline tajuma kõike. Sageli lähtub teadus vähemalt oma ideoloogilises plaanis selles. Teadus on paljuski muutunud väga religioosseks nähtuseks oma pühade teesidega. Üks neist on Darwini evolutsiooniteooria, mis leiutati enne kui avastati bakterid, mis oma olemusega (äärmiselt kohanemisvõimelised ja hästi sigivad elusolendid, mis sellest hoolimata ei arene kuidagi kõrgemateks loomadeks) räägivad otseselt teooriale vastu.

Anonüümne ütles ...

Kas mitte kommunistid (hiina, vene jt) polnud oma maailmavaatelt ateistid? Või saksa natsid (sakslastel oli vist küll mingi kummaline germaani sõdalas-ideoloogia).

Kas ei olen nii, et kui inimene arvab, et Jumalat ei ole- siis pole ka mingeid moraalseid ja eetilisi takistusi oma liigikaaslaseid valimatult tappa?

Irja ütles ...

Mina arvan, et ka ateistidel peab olema õigus öelda, et nad on ateistid. Olla Jumala uhked lapsed, kes eitavad oma Isa. Ja ei, ma ei leia, et ateistid on rohkem altid inimesi tapma kui näiteks fundamentalistid.
Armas jumal, mida teeb padukristlik Ameerika Iraagis? Tapab. Ja samaga vastab talle fundamentaalislamistlik Iraak. Ja ristisõdijad, nemad olid ju väga usklikud. Kõik püha haua vabastamise nimel, eks?
Ateistid on ohutud ja ega see, et nad Jumalat eitavad, ei tähenda, et nad oleks kuidagi pahad või kurjad. Nemad lähtuvad lihtsalt humanismi- ja eetikareeglitest.

Anonüümne ütles ...

Minu meelest ei tasu ristisõdu -ja usu tule ja mõõgaga Eestisse toomist haipida, kui midagi, mis on Kristusega seotud. Kuigi kasutatud slõuganid justkui viitavad sellele.
Tegemist oli kirjaoskamatu rahva manipuleerimisega kirjaoskajate -nö haridusliku eliidi ;) poolt.
Tarvitseb vaid lugeda Liivimaa vanemat riimkroonikat, ja sa mõistad, et vahvad rüütlid, kes tões ja usus paganaid nottisid, olid vaid poliitikute ja kaupmeeste juhmid tööriistad. See oli julm ja traagiline, aga tõsi. Oleks keegi neile õpetanud, et eestlased on Jumala poolt äravalitud rahvas, oleks nad sama usinalt meid kaitsnud...
Tegu oli poliitikaga. Ja poliitikaks muutus siiras ristiusk peale Konstantiinuse reformi millega ta kehtestas ristusu Rooma riigiusuna. Sealt peale algas teisitimõtlejate tagakius ja mõrvamine. Kuna (vaimsest) usust oli saanud (maise) poliitika atribuut.

Anonüümne ütles ...

Ka ateistid on ohtlikud kui nad on fundamentalistid: stalinistid, hitlerlased, maoistid jne.

Irja ütles ...

Jahh, sellega olen absoluutselt nõus - fundamentalism on alati ohtlik