kolmapäev, 15. oktoober 2008

Üks tagasiside eliidi orjamise ja vabaduse teemal ning minu kommentaar

Saabus selline tagasiside:

Minu arust on see halb asi, kui eliit omab inimeste üle nii palju võimu, et nad pidevalt kontsentreerivad selle vähesegi võimu, mis rahval on, enda kätte, nii et rahval pole mingit kontrolli oma saatuse üle. Selline ühiskond, kus enamik inimesi peab orjameelselt teenima eliiti, on repressiivühiskond.

Ma ei tea, kas lahendus oleks varade laialijagamine. See on lihtne lahendus. Tegelik olukord on aga nii keeruline, et vaja keerulisemalt asi lahti mõtestada. Küsimus on selles, kuidas muuta ühiskonna funktsioonid kasulikumaks rohkemale, kui eliidile. Võtame näiteks tervishoiu: erastatud tervishoid on nii kallis, et kasu saab sest vaid eliit. Ja nii ongi näiteks USAs olukord, kus enamik inimesi võib sattuda võlgadesse, kui mingi tõsine tervisejama peaks tekkima. Olukord, kus tervishoiusüsteemist lõikavad kõige rohkem kasu farmaatsiatööstused, on ikka puhas perverssus.

Teine probleem on palgaorjus. Sellest räägitakse, sest olukord on selline, et enamik töid, mida peab tegema et ühiskonda ülal hoida, on nii põrgulikud, et keegi ei teeks neid muul põhjusel, kui raha pärast. Ja siis peabki maksma toidu ja eluaseme eest. Ja kuidagi raha teenima, et nende kuludega toime tulla. Rent on eriline perverssus: ahned omanikud nõuavad iga kuu roppu raha (millest muidu piisaks, et lubada aegajalt mõni ekstravagantsemat sorti luksus), et keegi üldse saaks kuskil pinnal elada. Rent on vargus ja orjus ja kodulaen on sama halb, sest põhineb mitte ainult omandimüüdil, vaid ka ebaloomulikul taval nõuda intressi. Mis on omakorda dominatsioonisüsteemi tunnus.

Ideaalne ühiskond oleks minu arust selline, kus igal inimesel oleks õigus elada vabalt, ilma kellelegi orjameelselt allumata. Ning kus kõik tööd ühiskonna ülal hoidmiseks on nii meeldivad, et neid võiks vabatahtlikult teha. Ei tea, kuidas me siit sinna jõuaks, aga vähemalt ei tohiks me oma praeguses augus enam sügavamale kaevata.

Inno:
kahtlema on see tõsi. Inimene, ütleme siis mees võiks olla ideaalis valikutes vaba ja ei peaks kedagi orjama. Aga seda on raske saavutada, kuna ühiskond surub talle kohe ruttu naise ja lapsed kraesse, mistõttu tuleb hakata tööle, et naist ja lapsi ülal pidada ja kuivõrd enamikul pole sellist vara kohe võtta, et eraettevõtjaks hakata, tuleb hakata kedagi teist orjama. Ja selline orjus on nagu kurat, kui annad talle näpu, võtab terve käe, nii et see võib paraku kesta elu lõpuni.

Ja siis pakutakse veel laenu ka, et osta omale kohe ruttu suurem korter või maja ja rohkem asju, mis seda orjust veelgi süvendab.

Mis oleks lahendus? Me Irjaga oleme rääkinud sobivusest, mis aitaks paaridel hoiduda orjusest. Kes saaks midagi koos ette võtta. Et orjamine ei muutuks olulisemaks kui elu ise. Praegu on ühiskonnas paraku valitsev orjuse mentaliteet, orjamise fetišeerimine. Juba küsimus, mis tööd sa teed, viitab orjusele. Inimene pole loodud töö tegemiseks. Inimene on mõtlev olend. Juba demokraatia, see paljukiidetud korraldus sündis Vanas Kreekas vabade mõtlejate mõttetöö tulemusena (kes päevad läbi pikutasid, veini jõid ja filosofeerisid), seda ei mõelnud välja orjad, kes tööd tegid.

Selle peale küsitakse, et kuidas siis ilma tööd tegemata, kedagi teist orjamata hakkama saada? Aga kas siis pole või? Enamiku tööst teevad tänapäeval ära masinad. Ma näiteks ise pole juba mitu aastat kedagi orjanud, ja ei saa aru, et midagi hullu oleks. Tuleb küll igasugu sajatusi, et raisk, kobi tööle, aga see on ka kõik.

Mulle on kõige tähtsam sobiv kaaslane, muu polegi oluline. Ja kui on sobiv kaaslane, siis midagi ikka välja mõtled. Nälga küll Eestis keegi ei tohiks jääda, juba loodus on sedavõrd rikas.

15 kommentaari:

Anonüümne ütles ...

Retooriline küsimus sulle Inno (ja Irjale ka, kui viitsib): kas armastus ilma rahata (või vähemalt vähese rahaga) on võimalik?

Anonüümne ütles ...

See eesti ärimees kes rajab aafrikas kuurorti samuti ei tahtnud orjata eliiti.
Väljamaale on pidanud põgenema palju ärimehi kes ei taha orjata eliiti-kõik nad kurdvad,et neil olevat olnud probleeme maksudega.
Terve ameerika on hädas eliidiga kes röövib kõikki elanikke olematu maksu seadusega!!-juutjuubis Michael Badnarik on the Federal Reserve System.
Sa Inno samuti jäid ilma kohvikust-
kas hakkad varsti orjama eliiti?
Mis äri sa siis ajad mida eliit ei takista?

Anonüümne ütles ...

aga kui ei oleks supermarketi (jube amet) kassapidajaid, siis kuidas sa Inno oma ostude eest tasuksid? Ja kui ei oleks talupidajaid, kes ka teiestele toitu kasvataksid, siis millest sa toituksid? keegi peab ju midagi tegema, kui me ainult tarbiksime, siis varsti ei ole midagi tarbida, ei oleks isegi elektrit ja puhast joogivett.

Inno ütles ...

17:34 anole:
muidugi on võimalik, või miks ei peaks olema?

ja 17:50 anole:
aga miks neid supermarketeid vaja on? Võib ka otse tootjalt osta, nii ongi parem, sest saad värske kauba. marketis seisab asi vahel mitu kuud ja müüakse halvaks läinud kaupa.
Ja ega talupidaja ei pea olema ori, ta on peremees, teab ise mis teeb.
Ja selleks, et midagi teha, ei pea ilmtingimata kedagi orjama. Või peab?
Ja mis puhtasse joogiveesse puutub, siis pole seda just neis orjuse metropolides. Vanast talukaevust või isegi metsaäärsest allikast saad palju puhtamat vett kui mõne suure linna veevärgist.
Ja ka elektrit saab ise toota, kaasaegne tehnoloogia võimaldab seda. Näiteks kavõi biodiisli baasil. Elektri saamiseks ei pea küll kedagi orjama hakkama.

Anonüümne ütles ...

Esimene ano.

Just, ma olen ka Innoga nõus, et asi pole töö vältimises, vaid asi on autonoomsuses. Talunik on ikkagi tootja, kes omab kapitali. Parim viis töötada on töötada omaenda tingimuste alusel.

Paljud väidavad, et naise leidmiseks peab omama kõrget sissetulekut. Lisaks tundub mulle, et nende seas, kes otsustavad röövkapitalistlikust meinstriimist irduda, on mehi palju rohkem, kui naisi. Nii et meessoost dropout'i jaoks võib olla sobivat dropaudist kaaslannat leida ikka päris raske. Vähem raha tähendab selgelt piiratud võlu vastassoo seas. Aga vähemalt võid siiski leida selle, kes tõesti on õige. Kes armastab sind selle eest, kes sa oled, mitte ei armasta raha või sotsiaalset staatust.

*dropout=dropping out of society, ehk siis inimene, kes hülgab traditsioonilised ühiskondlikud eluviisid otsimaks teistsuguseid viise elamiseks. Üks tuntumaid näiteid on vist Henry David Thoreau, kes elas 2 aastat metsas ja kirjutas sest raamatu "Walden".

Anonüümne ütles ...

jutt nagu narodnikutel,no kuidas siis teie arust seda biodiislit saab. Keegi peab ju ometi ka selleks tööd teha. Ja kuis sa kas või lehma võtad ja kartuli maha paned oled sa end juba tööorjusse andnud.
See on ropp töö, magamata ööd, heinaajad, vihm , põud, varased külmad jne, jne.
Kuidas sa seda elu ette kujutad, et rahvariides punapõskne talutüdruk sõidab vankriga väravassse ja toob sulle piima ja allikavett? Ah piima sa ei joo, noh marjaveini.
Ja sina filosofeerid lamaskil kanapeel? Aga vahepeal käid sa sital ja peldikut peab keegi koristama ja seda internetti peab keegi teenendama, et sa oma suurepäraseid mõtteis saaks jagada.
Ühesõnaga, keegi kuskil orjab ikkagi.Teie eest on orjanud teie sugulased, kes teile päranduse jätsid.
Minu meelest on teil samamooodi side tegelikkusega kadunud nagu Toompea
sakstel.

Anonüümne ütles ...

"As Thoreau made clear in his book, his cabin was not in wilderness but at the edge of town, not far from his family home."

Paistab muidugi, et mõned targutajad siin pole raamatut käes hoidnudki, aga targutavad ikka suure suuga.

Arvamusliider ütles ...

To anonüümik: supermarketis ei pea enam ammu keegi kassas istuma. Oskad sa öelda ühegi mõistliku põhjuse, miks keegi peab supermarketi kassas istuma? Miks see ei võiks olla iseteenindusega/robot? Vihjeks - Ameerikas on sedasi juba ammu paljudes kohtades. Supermarketi kassapidaja on üks mõttetumaid ameteid. Praktiliselt terve supermarketi tegevuse saaks teha 100% automaatseks. Võib-olla oleks vaja 1-2 inimest saali peale, kes roboteid kontrolliks ja jälgiks.

Arvamusliider ütles ...

Lühidalt veel siis poindist. Vabandan, mul on kombeks keeruliselt kirjutada:( Lühidalt on mu mõte selline: on kuritegelik kasutada (loe: raisata) inimtööjõudu nende tööde tegemiseks, mida saaks hõlpsasti teha robotid. Robotite poolt hõlpsasti tehtavate tööde hulka kuuluks enamus teenindusvaldkonna töödest: kassapidajad, koristajad, kojamehed, prügivedu jne jne.

Põhimõtteliselt on inimest tarvis ainult loomingulistel kohtadel: arhitektuur, kunst, muusika, kino, kirjandus jne jne... Robotil ei ole loomingulisust, robotil on programm. Inimesel ei tohiks olla programmi, inimene peaks olema loominguline. See on inimeseks olemise mõte. Luua uut!

Anonüümne ütles ...

siia artikli juurde sobiks ilmselt http://video.google.com/videoplay?docid=7065205277695921912 video. esimene tund on (usa)finantssüsteemi basic alused ja teine tund on selline üldisem vabaduse-töö-raha jmt seotud filosoofia.
soovitan vaadata!

elektritsaabtasuta.blogspot.com ütles ...

1.Suured tänud arvamusliidrile sellise ilusa kommentaari eest.Mul võttis südame alt soojaks ja tuju nõnda heaks.Sul on igati õigus.Neid automaat kassasid on ka mujal,Inglismaal ja Iirimaal-Tescos.
2.Kuule Inno,Arstiabi on tasuta Saksamaal,Inglismaal,Prantsusamaal,Kuubal.
3.Juku-kalle Raid on ju öelnud:
selleks,et muuta elu sama heaks nagu läänes piisab ajaliselt kolmest päevast.Sama on kirjutanud mull ja moll-minu arust see on nagu tähtsam ja siis see zombistamise ehk pärisorjuse asi mis on aktuaalne.USA-s juba tehakse reklaami kiibistamisele!!!
Ses suhtes teleturud ahju!
Teleturud ahju!
Teleturud ahju!

Anonüümne ütles ...

Kas vaatasite Ekspressi artiklit GILD100:Eesti väärtuslikumate etevõtete edetabel.?
Enamus neist nutavad taga eesti-vene-hiina suhteid ja
kiruvad IMF-i!!

Anonüümne ütles ...

Kuulge,ma vast tegin ühe õigekirja vea või tähenduse vea.Kas keegi võiks öelda kuidas eesti keeles on telemarket,telemarketing no see kus helistatakse koju laua telefonile ja pakutakse erinevaid kauppu?

Anonüümne ütles ...

"Paistab muidugi, et mõned targutajad siin pole raamatut käes hoidnudki, aga targutavad ikka suure suuga."

Vale puha. Raamat päris kenasti läbi loetud. Ma ei ütlegi, et Thoreau ütles täielikult lahti sidemetest tsivilisatsiooniga. Polegi mingit põhjust tsivilisatsioonist täielikult irduda, välja arvatud puritanismist.

Anonüümne ütles ...

Kuulge, see on rumal jutt teil. No palun vabandust, et ma nii ütlen, aga tõesti, see on väga rumal.

Meie kliimas tuleb enda elushoidmiseks ikka kõvasti vaeva näha. Vahet pole, kas oled talunik, kodutu või finantsanalüütik. Meie kliimas kasvab toit nii vaevaliselt,et lihtsalt maksab palju. Ka peavari ja selle kütmine on põhjamaa tingimustes kallis.

Meie tingimustes ei saa end ühiskondlikest sidemetest vabastanu kõrvalise abita ellu jääda. Et elus püsida, peab olema toetajaid ehk. n.ö kari. Nagu neil inimestel, kes kommuunides elavad. No aga siis oled eliidi asemel karja ori. Mis vahet seal lõpuks on?
Igal inimesel ongi meie ühiskonnas õigus elada vabalt ja kellelegi orjameelselt allumata. Keegi ei pea tööl käima, kui ei taha. Ühiskond ei suru ka kellelegi naist (meest) ja lapsi vägivaldselt peale. ikka oma lollus, mida pole vaja ühiskonna kaela ajada. Noh ja võib ju oma lollust tunnistada ning lapsed ära anda. Lastekodusse näiteks või kasuperesse, kui loobud vanema õigustest vabatahtlikult. Ei mingit probleemi. Bioloogiliselt jäävad ned lapsed ju ikka omadeks, ei seda muuda miski.
Vabadus asub ikkagi inimese peas kahe kõrva vahel. Usun, et nii mõnigi müüja või postiljon tunneb end täiesti vaba ja õnnelikuna. Lihtsad tööd meeldivad paljudele inimestele. Nokitsed vaikselt töötada ja mõtted lendavad omasoodu nagu vabad linnud sinna kuhu tahavad.
Kui inimese vaim on vaba, siis on see inimene vaba kasvõi Guantanamo vangilaagris.
Pole mõtet vinguda, et ühiskond või perekond kedagi orjastavad. Me ise orjastame ennast, pole mõtet kedagi teist süüdistada. Keegi teine ei saa meile vabadust anda, isegi mitte sobiv kaaslane. Ainult ise.