pühapäev, 16. detsember 2007

Eile tegin kodus sushit




Taustaks niipalju, et ma pole veel Jaapanis käinud, kuigi tahaks, aga erialasest kirjandusest, piltide pealt ja katse-eksituse meetodil olen õppinud tegema nn kalifornia-makisid, seda populaarset USA varianti sushist, mida ka Eesti restoranides on hakatud pakkuma, ja poodides. (selles sisaldub kurk, mis kooritakse, siis samuti kooritud ja viilutatud avokaado, värske kala, kuivatatud merevetikalehed ehk nori, riis, milleks sobib tavaline pudruriis, mida ei tohi eriti pudruks keeta. Riisile pole vaja keetmise ajal soola lisada, pärast keetmist võib sisse segada veidi riisiäädikat. Siis bambusematt lauale, sellele nori-leht, peotäis riisi nori-lehele, viilutatud kala, kurk ja avokaado vahele, võib näpuotsaga tõmmata ka triibu wasabi-pastat, ning kogu krempel rulli, mis siis tükkideks lahti lõigatakse. Täpsema valmistamisõpetuse leiab igaüks veebist). Ise tehtuna on sushi umbes 10 korda odavam kui väljast ostetuna.

Aga kindlasti tahaks käia ära Jaapanis, et juurde õppida, eriti just tunda, mis maitse sel toidul seal on. Ma olen kuulnud, et õiget suhit teevad ainult mehed, kuna nende kätel on teatud õige temperatuur.

Mulle meeldib jaapani köök seepärast, et see on värske, ja kasutatakse palju kala. Ka Eesti on ümbritsetud merega, mistõttu võib arvata, et ka siin on palju kala söödud, või on siia kogunenud inimesed, kes armastavad kala. Õigupoolest ei tea ma Eestis kedagi, kes kala ei kannata. Aga Eestis ei ole seda kala eriti saada, ja sellest ei osata eriti hästi süüa teha. Või need, kes oskavad, ei paku seda teistele. Näiteks tegi suurepärast suitsu-karpkala meie ahjumeister Lembit, Antsla mees. Kala ostis Tartu turu kalasaalist, kus värske kala alati saadaval. Ja tulemus viis keele alla.

Kala millegipärast Eestis ei tunnustata, ilmselt rikkus vahepealne nõuka-aeg maitse ära. Hakati tegema ja sööma konserve, mis on kosmonautide toit õigupoolest. Kala asemel on Eestis väga populaarsed saksa vorstikesed ning kaukaasia šašlõk.

8 kommentaari:

Anonüümne ütles ...

Oo kui vaatasin neid pilte tuli kohe ka endal sushi tegemise isu. Aga California sushiks on ristitud need mitme erineva koostisosaga suhirullid sellepärast, et need Ameerika idioodid panevad sinna sisse ka veel majoneesi. No ei kujutaks küll majoneesiga sushit ette. Kunagi tahaks küll kõik need erinevad ära proovida http://en.wikipedia.org/wiki/Sushi#Maki-zushi_.28roll.29. Igatahes kui Jaapanisse satute prooviga võimalikult erinevat tüüpi sushisi ja tehke pilti ja kirjeldage ka oma blogis. Olen suus sushihuviline.

Ray D. Noper ütles ...

Läänemeri, sunnik, on veidi liiga saastet, et säält püütud kala palju süüa võiks... See pole mingi ökovärk, raskemetallid kehas ei ole kuigi hea karma...

Aga jah, puhas kala, sindrimas, on hää kraam, rõõmuga sööks rohkem kui tervis lubaks :P

Inno ütles ...

Ma ise pole selle majoneesi kohta küll kuskilt lugenud. Ka USAs proovisin neid, kuskil polnud majoneesi pandud. Ilmselt mingi linnalegend.

Anonüümne ütles ...

http://www.videojug.com/film/how-to-make-a-california-roll-uramaki

http://japanesefood.about.com/od/sushiroll/r/californiaroll.htm

http://www.sushilinks.com/sushi-recipes/california-roll.html

http://www.objectief.be/Sushi-California-roll.html

http://www.youtube.com/watch?v=CeSdErIP0kY

Anonüümne ütles ...

http://www.amija.ee/?pid=21&pageid=4

AMEERIKA MAKID

Peale traditsioonilise sushi on üha menukam ameerika sushi. See võib olla üllatav, et hamburgerite ja wrapide maal niisugusest roast lugu osatakse pidada. Samas saab seda proovinuna selgeks, et eks nad ole retsepti enda jaoks paljuski mugandanud. Mõne sushi vahele oleks justkui kõik külmkapis leiduv kraam laotud (peekon, sulatatud juust, terav kimutsi kaste). Ameerika sushid ilmusid hiljuti ka Ami-Ja restorani menüüsse ja seda tänu paljureisinud klientidele, kes pidevalt kalarooga küsisid. Ameerika sushi on suurem ja uhkem kui minimalistlikud jaapani suupisted. Kui Jaapanis on klassikalise norimaki vahel ainult ühte sorti täidis, siis ameerika maki on rikkalikum ja koosneb mitmetest toiduainetest. Kõige tuntum Ameerika makidest on California maki, mille täidiseks on krevetid, makra, avokaado, paprika, seesamiseemned ja majonees.

Inno ütles ...

Makrat ma ise ei kasuta, sest see on nisujahu baasil tehtud. Paneks pigem ehtsaid krevette või viilutaks krabiliha. Aga seda pole värskena saada.

Anonüümne ütles ...

Ohh ära parem räägigi. Need n.ä. krabipulgad on üks paras saast. Kusjuures ei teagi, kas see on mingi nõuksiaegne "kõik oli palju parem" heldimus aga need nõuksi aegsed makrapulgad olid ikka palju paremad. Aga jah. Värsket krabiliha tahaks küll. Samas olen vähki pannud ja see on ka väga maitsev. Kõige parem sushi on tegelikult ikka vaid ühe täidisega tegelikult. Ma teen tavaliselt nii, et ühe rulli teen näiteks munaga ja ühe värske lõhega ja siis vähiga olen teinud ja kuningkrevettidega aga need on suht maitsetud, paremad on need pisikesed jubinad aga siis kui ise koorida, mitte need vees leotatud ja veel on hea lõhe marjaga selle suure marjaga. Need krõmpsuvad mõnusalt. Eriti hea on kui seda lõhemarja ja ka krevette ning lõhet eelnevalt leotada soja ja wasabi kastmes. Ma ostan wasabi pulbrit, mitte seda valmis pastat tuubis. Siis saab oma maitse järgi seda valmistada. Igatahes tulevad väga maitsvad. Ma veel neid riis väljaspool ei ole proovinud teha. Ma ei tea, mis nende võlu on. Kas te sööte neid kohe või lase nats seista ka? Ma ise olen aru saanud, et kui lasta paar tundi seista on paremad.

elektritsaabtasuta.blogspot.com ütles ...

Ma arvan,et õiget sushit teevad ainult mehed kuna nende kätelt tuleb mees energiat-Jang energiat.
Jaapani road on peenenergiate koha pealt tasakaalus,sellest nende roogade võlu...