Mind pani mõtlema Tiina Jõgeda kirjutis viimases Eesti Ekspressis, kus autor kirjutab avameelselt antidepressantide mõjust. Sellest kõige vägevamast, Prozacist, mis võtab pinged maha nagu alkohol, ent mille kasutamisega ei kaasne alkoholi või narkootikumidega seotud pohmelli, ja mis ei pane südant puperdama nagu mõni teine antidepressant. Aga loovus kaob ära, aju ei suuda enam vaimustuda, mistõttu kaob seksiisu. Inimene muutub justkui tundetuks robotiks. Kõik tipud lõikab ära.
Aga ühiskonnale on selline zombie just vajalik element. Kes tuima näoga hommikust õhtuni tööd rügab, siis kala näoga telekast õhtused uudised ära vaatab, lapsed magama paneb ja siis ise uinub, et järgmiseks tööpäevaks taas valmis olla. Ja niipaljuks ikka seksiisu jätkub, et lapsed ära teha. Sest kui lapsi ei sünniks, oleks jama. Siis oleks ühiskonnaga jokk.
Oleme Irjaga mõelnud, kust selline jabur maailmapilt alguse sai. Mida nimetatakse kuidas kuskil: kristlikuks, muhameedlikuks, hinduistlikuks, budistlikuks. Mis fetišeerib tööd ja mille järgi on mees kõige tähtsam ja naine on koduloom. Mida saab osta, müüa ja vahetada. Vajadusel tappa.
Või kust üldse sai alguse ebavõrdsus. Kust üldse sai üks inimene õiguse teist käsutada ja kamandada. Tõenäoliselt sündis see veel varem kui varajased tsivilisatsioonid (sest tsivilisatsioon juba põhineb ühtede inimeste allutamisel teistele). Ilmselt siis, kui inimene muutus paikseks. Tõenäoliselt loodusjõudude mõjul: lihtsalt ühes kohas oli jumalikult hea, näiteks nagu Niiluse kallastel. Parajalt soe ja niiske. Hea sigida. Kus oli elu nagu hernes. Pista tokk mulda ja mõne aja pärast on sel võrsed. Selline koht hakkas meeldima. Ja nii meeldima, et seda kohta ei saanud käest anda ka siis, kui kliima muutus. Näiteks kuivemaks ja kuumemaks. Ja kui kliima muutus, kaevasid nupukamad omale kraavid ja said head saaki edasi. Vähem nupukad kraave ei kaevanud ja nende pered jäid nälga. Lapsed karjusid mis kole, nii et pereisal jooksis juhe kokku. Ja siin sündis saatuslik moment: vähem nupukad mehed läksid nupukamate juurde ja pakkusid ennast. Müüa. Müüsid oma vabaduse toidu eest nagu koerad.
Ja sealt edasi on juba lihtne: müüa võis nii ennast, kui lapsi, kui lastekarjaga kodus olevat naist. Ja tütarlapsi hakati müüma tulevastele kaasadele naiseks. Siis polnud enam sobivus üldse oluline. Maksis ainult toores raha, mida Marx pidas üheks ebavõrdsuse allikaks. Mida ta ka on, aga raha on vaid tagajärg, mitte põhjus. Tegelik ebavõrdsuse põhjus oli asjaolu, et ühed inimesed on nutikamad kui teised. Ehk siis kohanemis- ja õppimis-võimelisemad. Ja olukorras, kus inimene usub, et ta peab elama ühes kohas, olema paikne, kinnistub ebavõrdsus nagu raudpolt.
Ja sellist ebavõrdsust ning sellest tulenevaid asjaolusid toetab eri usundite pakutav moraal ja eetika. Mis on saanud normiks. Ühtede allumine teistele on norm. Selle eirajad pannakse vangi. Inimesest on saanud pisike kärbes, talleke, ori. Kes peab olema õnnelik ainuüksi sellepärast, et ta on siia maailma sünnitatud. Olema tänulik oma sünnitajale. Sest see on justkui jumala tahe. Kuigi teadus on ammu kindlaks teinud, et sündimises ega sünnitamises pole midagi jumalikku. See on puhas keemia ja füüsika.
Ja on kummaline, et tänapäevani eksisteerib justkui kaks maailma (ja mõlemat tunnistavad ja austavad valitsused): üks, mis räägib, et inimene sünnib jumalast, ja teine, mis räägib, et inimese sünd on biokeemiline ja füüsikaline protsess. Ilmselt sellepärast, et valitsustel on kirikuga ühine huvi: oleks hea, kui inimene on talleke ja ori. Oleks hea, kui inimene seda usuks. Mis on kummaline, et inimene usub, et on talleke ja ori, aga sündmist jumalast enam ei usu (varem uskus inimene mõlemat). Viimase saja aastaga, tõsi, on naised keeldunud uskumast, et nad peavad alluma mehele. Ja kirik seda vaikselt tunnustab, kuigi mööndusega, et naine peab ikka sünnitama ja see on naine, kelle mees tohib endale elukaaslaseks võtta. Sest mees mehega ja naine naisega, seda lugu näiteks Piiblis, selles õpikute õpikus, ei ole. Kuigi Piibli võis kokku kirjutada mõni sõge tegelane, kindlasti hetero, kel polnud homosuhetest õrna aimugi. Kuigi jumal on ilmselt homo (ta on mees, kohe kindlasti!), sest pole kuskilt kuulda olnud, et ta oleks naisega seksinud. Kõige tõenäolisemalt seksis ta teiste jumalatega teistest universumitest. Näiteks jumalate kokkutulekutel. Sest miks peaks eeldama, et jumalaid on üks, kui kõiki teisi asju on palju. Ja miks peaks eeldama, et jumal ei seksi. Näiteks vanakreeka jumalad veel seksisid. Aga Piibli kirjutajad sellest tuhkagi ei teadnud.
Ja kõige tõenäolisem ongi see, et jumal, see vana vigurivänt, itsitab pihku peenikest naeru, kui vaatab, kuidas inimesed oma tütreid teistele inimestele naiseks müüvad (paljudes kohtades enam ei müü, aga selliste tehingute mõju on teadvuses alles) ja kuidas nad seetõttu on unustanud ära, mis on armastus ja sobivus. Mis on õnn. Ja kuidas nad neelavad Prozacit ja arvavad, et elu on jube tore.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar