Viimase uudise valguses, kus Ekspress ostab Delfi, on kahju sellest, et Eestis ajakirjanduses konkurents järjest ahtamaks jääb. Ja konkurentsi puudumine on samas põhjus, miks väljaannete kvaliteet langeb, miks nad muutuvad üha igavamaks. Ja miks neid üha vähem loetakse. Ja miks ka majandustulemused on kehvad.
Samas muidugi aitab konkurentsi lämmatamine teha lühiajaliselt suurt raha, sest kontroll meediakanalite üle võimaldab kehtestada sobivaid reklaamihindu. Ent ka sellest ei pruugi isegi lühiajaliselt abi olla, sest intressitõusust nõrgestatuna liigub Eesti majandustsükkel paratamatult languse suunas ja langema hakkavad reklaamikäibed. Piltlikult öeldes, uute ostudega ei ole võimalik ennast juukseidpidi soost välja tirida.
Eesti meedia suurim probleem pole mitte väiksed reklaamitulud, nagu püütakse väita, vaid nõrk sisu. Content is king (sisu on kuningas), kehtib meediamaailma põhitõde. Sisu toodavad inimesed. Selle asemel, et investeerida inimestesse, osta inimesi, ostab Ekspress Grupp üksteise järel kaubamärke.
Kahju on sellest, et Ekspress Grupp kasutab aktsiamüügist saadud raha konkurentsi lämmatamiseks, ostes järjest üles kaks meediakanalit Eestis, Maalehe ja Delfi. Eestis oli konkurents juba seni väike. Konkurentsi veelgi suurem vähenemine nõrgestab väljaannete kvaliteeti, nad ei pea enam olema tublid, ning sellega kaotavad väljaanded kliente ja raha.
Vägisi meenuvad jutud 10 aasta tagusest ajast, mil Eesti maaediamaastikul toimusid suured ühinemised, liitumised ja ülevõtmised, ning kus väljaandjad, kaasa arvatud Luik lubasid üksteise võidu, kuidas väljaanded muutuvad kohe-kohe paremaks, kuidas korrespondentpunktid avatakse kõigis suurtes linnades jne. Midagi sellist pole juhtunud. Lihtsalt üks osa väljaandeid kustus ära, teine osa muutus igavaks ja oligi kõik. Nüüd näivad korduvat samad ajad.
Kindlasti ei salli turg tühja kohta. Konkurentsi vähenemisest nõrgestatud turg on kutsuvalt avatud uutele tulijatele. Ühed uued tulijad on kindlasti blogijad, kelle loomingu lugemisele inimesed üha enam aega pühendavad. Sest blogid on sageli huvitavamad ja loetavamad kui nn meinstriim väljaanded, seda mitte ainult Eestis vaid kogu maailmas. Nad vahendavad uudiseid otse sündmuskohalt. Näiteks nn aprillirahutuste ajal olid blogid kindlasti kõige loetumad meediakanalid. Blogid on armsalt sinisilmsed, pole tehtud ega kirjutatud selleks, et raha teenida või ülemuse käsku täita. Neis on sädet ja sära.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar