pühapäev, 24. juuli 2016

Mälestusi nõukaajast - mis ühendab nõukaaegset metsamajanduse ministrit Heino Tederit ja minu isa



Keskerakonna büroost kaasa võetud Kesknädalaid sirvides tabas mind rõõmus äratundmine - nimelt oli seal nädala juubilariks Eesti NSV Metsamajanduse ja Looduskaitse minister Heino Teder, kes saanuks 21. juulil 90-aastaseks.

Teder suri 21. oktoobril 2007 ehk täpselt kuu aega hiljem kui minu isa. See ei ole ainus, mis seda meest minu isaga seob. Mõlemad mehed, nii Teder kui temast aasta noorem Georg Vaher sündisid Lõuna-Eestis (Teder Valgamaal Tõlliste vallas, minu isa Võrumaal Sõmerpalu vallas), õppisid Tartus (Teder Poeglaste Gümnaasiumis, minu isa Hugo Treffneri Gümnaasiumis) ning olid saksa sõjaväes ja Klooga õppelaagris.

Elu viis neid ka hiljem kokku. Minu isa arreteeriti 1946. aastal metsavenna varjamise pärast (oma isale kuuluva, Tartus Võru tänaval asuva maja korteris, kus ta üliõpilasena elas), süüdistatuna banditismile kaasaaitamises, ja mõisteti kümneks aastaks Vorkuta vangilaagrisse, kust ta pääses kaheksa aasta pärast. Enne seda oli ta alustanud õpinguid Tartu Ülikooli metsandusteaduskonnas. Õnneks lubati tal neid pärast vangilaagrist tagasi tulemist jätkata.

Ka Teder valis Tartu Ülikooli metsandusteaduskonna, kus, nagu loost välja tuleb, loodi tema eestvedamisel metsandustudengite Järvselja õppekeskuse hümn: „Seal kuulsas jahilossis”. Järvseljat ja seda laulu meenutas minu isa sageli heldimusega…

Minu isa oli kange ega lasknud vangla-aastatel end murda. Ta õppis hoolsalt ja sai kõrgendatud stipendiumi. Pärast ülikooli lõpetamist suunati ta tööle Rakvere Metsamajandisse, kus temast sai majandi direktori, legendaarse Simo Nõmme asetäitja. Oleks saanud veel enamatki, aga mu isa ei tahtnud parteisse astuda. Südametunnistus ei lubanud.

Direktori asetäitjana oli isal tihti kokkupuutumist selleks ajaks ministritoolile tõusnud Heino Tederiga. Isa käis iga paari kuu tagant Tallinnas „asju ajamas” ja võttis siis ka minu kaasa. Mina ootasin sel ajal koos autojuhiga autos (oli vist valge Žiguli), kui mu isa, portfell kaenlas, ministeeriumis tähtsaid metsandusasju ajas. Tagasi tulles oli ta alati heas tujus ja Heino Tederist rääkis ta ülivõrdes.

Ma ei tea, kui palju need kaks meest teineteisega minevikust rääkisid - sellest ajast, kui nad koos saksa sõjaväes ja Klooga õppelaagris olid. Nad pidid teineteist ära tundma. Aga see oli vene ajal SUUR SALADUS, mis maksnuks mõlemale ametikoha. Tederile eriti.

Ma arvan, et nende hea läbisaamise üheks põhjuseks oligi see, et neil oli ühine minevik ja ühine saladus. Mõlemad olid Eesti vabaduse eest võidelnud või vähemasti võidelda tahtnud (minu isa osales ka ühes Keila all peetud lahingus, Teder seoses Punaarmee pealetungiga enam rindele ei jõudnud ja sattus hoopis venelaste kätte vangi).

Huvitav oli teada saada ka seda, et Heino Tederi tütrepoeg on Silver Meikar. Vat siis :).



Kunagine Pitka poiss, kümneks aastaks Vorkuta vangilaagrisse mõistetud Georg Vaher, kellest sai hiljem Rakvere Metsamajandi direktori asetäitja, koos tütrega Osulas, seismas selle vana koolimaja ees, kus ta sündis ja kus tema ema Julie Eveline kooliõpetajaks oli.

Kommentaare ei ole: