pühapäev, 13. november 2016

Pilte isadest sel ja möödunud sajandil



Eelmine sajand. Kahekümnendad ja vana hea Ingerimaa. Pildil istub oma ema, minu vanavanaema ehk Vanamamma Ida-Katariina süles minu vanaema Selma, oma vanemate esimene laps. Tema kõrval tema uhke isa Antti Pönniö. Anttil on Rootsi juured, üks tema esiisasid oli olnud Karl XII armee sõdur, kes Ingerimaale elama asus. Antti töötas hilisemas elus raudteel ning talle oli usaldatud väga tähtis ülesanne - tema ainsana teadis, millal saabub rongiga Lenin. Minu sugulased, kes olid Soome kommunistid, varjasid Leninit, kui ta Soomes käis.



Eelmine sajand, kolmekümnendad. Inno emapoolne vanavanaisa Jaan Tohv koos oma naise Ann'i ning laste Meeta Johanna (seisab tagareas) ja Eduardiga Pärnumaal Orajõe vallas. Tema tütar Meeta, Inno vanaema, abiellus August Taltsiga, kelle isal oli Massiarus suur Laulaste talu.  Inno ema Mall on  Meeta Johanna ja August Taltsi tütar.



Sama aeg, aga erinev koht. Minu vanaisa Gustav Eduard Vaher koos oma naise Julie Eveline ja poja Georgiga Võrumaal, Sõmerpalu vallas Osulas, Osula koolimaja ees, kus Julie esmalt koolijuhataja ja seejärel õpetajana töötas. Gustav Eduardi huvitas rohkem kinnisvara - ta ehitas Tartusse mitu maja - ühe müüs maha ja teise üüris välja. Tema hobideks olid kreeka-rooma maadlus, pillimäng, joonistamine, Balti-Saksa kunsti kogumine ja kellade parandamine. Vanas eas kolis koos naisega poja juurde Rakverre, kus aitas pojal Tõru tänavale maja ehitada ja lapsi kasvatada. Poliitilistelt vaadetelt oli vanaisa vaps. Tema elu suurim vägitükk oli aga küüdivaguni pealt jalga laskmine ja koju Eestisse naise juurde tagasi tulemine, millega ta sai hakkama, olles juba viiekümnenates eluaastates mees.



Neljakümnendad. Isad jäävad isadeks ka sõja ajal. Isa Rudolf Susi, minu isa õe Endla abikaasa, trööstib oma viieaastast tütart Ene Oldenburg Ohmstede põgenikelaagris, kuhu pere sattus pärast seda, kui nad olid 1944. aasta sügisel Eestist põgenenud. Suside pere valis endale uueks kodumaaks Ameerika Ühendriigid.



Kuuekümnendad. Kui mu vennad olid veel väikesed. Noored vanemad Georg ja Vaida koos poegade Eino (vasakul) ja Velloga. Georg ja Vaida töötasid mõlemad Rakvere Metsamajandis, laste kasvatamisel olid neile suureks abiks Georgi vanemad Gustav ja Julie, kes nendega koos elasid.



Seitsmekümnendad. Väike Inno koos oma ema Mall'i ja isa Matiga. Mall töötas lasteaias ja Mati elektrikuna. Innol on kaks venda.



Kaheksakümnendad. Mina koos oma isa Georgiga. Mina olen 5 ja isa 55. Isa on Rakvere Metsamajandi direktori Simo Nõmme asetäitja. Pilt on tehtud minu esimeses kodus Rakveres Tõru tänaval, mille isa koos oma isa Gustav Eduardiga ehitas.



Kahetuhandendad. Inno koos oma poegade Jan Oskari ja Sten Oliveriga isadepäeval 2004.



Kevad 2015 :). Issi tõstab õhku mind, olen tema naerulind! Inno koos väikese Juulikesega. Pildi autor on suurepärane fotograaf Grethe Rõõm.

Kommentaare ei ole: