pühapäev, 4. detsember 2016

Eesti häda - ei jätku raha kõige lihtsamate asjade jaoks

Väljavõte Vikipeedia veebist.

Eestis küll armastatakse kiidelda sellega, et viimase paarikümne aastaga on palgatase kerkinud tuhat korda, praktiliselt nullist, ühest eurost kuni tuhande euroni, aga jäetakse tähelepanuta, et kaupade, näiteks toidukaupade ja teenuste hinnad on kerkinud veel rohkem. Mis tähendab, et inimeste elatustase pole paarikümne aastaga muutunud või on suisa kehvenenud.

Nii nagu 1980ndate lõpus on ka nüüd sunnitud majapidamised omale ise toitu kasvatama - pidama loomi ja kasvatama aedvilju. Paarkümmend aastat tagasi oli põhjuseks toidu puudus - paljusid toiduaineid poes ei olnud või olid talongide peal, nüüd on põhjuseks raha puudus. Olgem ausad - kui perele osta täisväärtuslikku toitu ainult poest, siis keskmise palga juures, kus mõlemad vanemad teenivad, siis ega peale toidu suurt midagi osta ei saa. Lihtsalt muuks ei jätku. Sestap soovitakse nüüd puudust kannatavatele peredele ise toitu varuda - käia metsas marjul ja seenel ning ise aedvilju kasvatada. Kui paarkümmend aastat tagasi jagati peredele ise kasvatamiseks aiamaad või suvilakrunte ning buss sõitis igasse metsatukka, siis nüüd sellist luksust enam pole buss sõidab ainult linnas ja nagu uudistest võib lugeda, siis võetakse aiamaad suisa väevõimuga ära. Mis ei jäta inimestele muud võimalust kui osta toitu poest, kus kõik on iga päevaga üha kallim ja olukorras kus palgad ei tõuse, vajuvad pered üha suuremasse vaesusse.

Ma ise just täna mõtlesin selle peale. Ma tunnistan, et kümmekond aastat tagasi Tallinnas elasin jõukamalt, eriti tööd ei teinud ja raha ka ei lugenud. Ent viimasel ajal, viimased 5-6 aastat olen teinud Võru linnas iga päev intensiivselt tööd, sissetulek on olnud keskmisest veidi kõrgem, aga endale pole saanud enam midagi osta. Kasutan vanu riideid, mis on juba auklikud. Voodipesu on samuti vana ja auklik. Oma hobidega pole saanud rahapuudusel tegeleda. Väljas söömas käimisest või reisimisest võib ainult unistada. Aga kaua sa ikka unistad. Selleks, et teha üle pika aja perega üks reis, tuli vara müüa. Omale pole saanud muretseda ühtegi vidinat. Kõik raha on kulunud toidu ja laste asjade peale. Olgu lisatud, et ka lastele pole saanud uusi riideid osta, peale mõne üksiku erandi on kõik kasutatud asjad. Sest Eestis on kõik väga kallis. Võrreldes näiteks Portugaliga, kus on Eestiga võrdsed sissetulekud, on seal toit ja riided poole odavamad. Ja portugallased kurdavad, et neil on raske!

Mille peale siis raha kulus? Meil on 4-liikmeline pere, kaks last ja kaks täiskasvanut. Kokku oli sissetulek ligi 1200 eurot, koos vanemapalga ja muude peretoetustega ligi 1800 eurot. Kuivõrd peres kasvavad väiksed lapsed, siis toidu pealt kokku hoida ei saa. Sissetulekust lõviosa, 1000 eurot kulus laias laastus toidu peale, see teeb iga päeva peale 33 eurot. Seda pole palju, üks keskmine kala maksab juba 20 eurot. Siis 150 eurot kulus eluaseme peale, 150 eurot auto peale, 60 eurot mähkmete peale, 100 eurot laste riiete peale, 40 eurot ajalehtede ja ajakirjade peale, 50 eurot televisiooni, telefoni ja interneti peale.

Kulutused siis ühes kuus sellised:
Toit 1000
Eluase 150
Auto ja bensiin 150
Laste riided 100
Mähkmed 60
Muud laste asjad 200
Ajakirjandus 40
Telefon ja internet 50
Muud 50
---------
Kokku 1800 eurot

Olen jälginud viimasel ajal palju Soome meediat ja seal on asjad ikka hoopis teisel tasemel. Isegi väikse sissetulekuga inimesed saavad unistada, tegeleda hobidega ja töötud lubada omale väljas söömist. Olgu etteruttavalt öeldud, et isegi Portugalist käivad näiteks arstid ja massöörid Soome tööle. Vaatasin töökuulutusi CV Keskusest - Soomes pakutakse ehitajale juba ligi 5000 eurot palka ühes kuus. Norras saab juba 6000-7000. Eestis on palgad laias laastus 1000 eurot. Samas hinnad pole ju Eestis 4-5 korda madalamad, vastupidi, näiteks rõivad on Soomes odavamad. Lidlis on Soomes toit enam-vähem sama hinnaga mis Eestis. Korteri üür on Eestis ka juba enam-vähem sama mis Soomes, 500-600 eurot kuus - seejuures on Soomes kõik hinnas, Eestis lisanduvad veel kommunaalmaksed nagu küte, vesi ja elekter, mis võivad talveperioodil ulatuda 200 euroni kuus.

Soomes on minimaalne sissetulek ligi 2000 eurot kuus. Ametlikku miinimumpalka Soomes pole, aga 2000 vähem lihtsalt ei maksta. Kõige lihtsam lihttööline teenib 2000 ringis ühes kuus. Spetsialistid 4000-6000. Arstid näiteks 6000-8000. Lastega perele lisanduvad lapsetoetused, mis oleks näiteks minu pere puhul ligi 2000 eurot kuus. Kokku seega saab pere, kus üks töötab miinimumpalgaga, ligi 4000 eurot. Soomes on nii, et mida väiksem palk, seda rohkem palgast kätte jääb. Autot olema ei pea, sest ühistransport on Soomes hea. Lastega peredel on ühistransport tasuta. Internet on Soomes samuti tasuta tänu kogukondadele. Samuti kaetakse väikse palga puhul suur osa eluasemekuludest, nii et suurem pere saab omale lubada suuremat korterit.

Soomes oleks meie pere võimalikud kulutused sellised:
Toit 1500
Eluase 500
Transport 0
Laste riided 100
Mähkmed 60
Muud laste asjad 200
Ajakirjandus 40
Telefon ja internet 50
VABA RAHA 1450
-----
Kokku 4000 eurot

Nagu näha, jääb Soomes isegi minimaalse palga puhul perel 1450 eurot kuus vaba raha, mida saab kasutada näiteks hobide, reisimise või mille iganes peale. See on ka põhjus, miks soomlastel on raha, et käia massiliselt reisimas Eestis - Tallink ja teised laevafirmad sellest elatuvadki. Tallinnas käib aastas ligi 3 miljonit turisti, põhiliselt soomlased.

45 kommentaari:

Anonüümne ütles ...

Aga kui Portugalis nii palju parem - miks te siis tagasi tulite sealt? Või kui Soomes teie peret pudrumäed ootamas - miks te sinna ei lähe siis? Sinusugiune ehitaja on ju 5000-eurose palga peale seal pikisilmi oodatud. Kas sa natukle liiga palju ei virise lihtsalt? Mul on kolm last ja meie viieliikmelisel perel ei kulu kuus toidule 1000 eurot, kohe kindlasti mitte - ja me sööme, julgen kinnitada, kõigiti tervislikult. Köögivilja kasvatame osalt ise - aga mitte sellepärast, et see oleks mingi tohutu rahaline võit, vaid esiteks mulle meeldib aias askeldada ja teiseks tahan ma teada, et see suvine rohelinne, mis perele lauale panenm on kõigiti puhas kraam. Aga porgand-kappsas-kartul-kaalikas-peet jm ei maksa nii paljuk, et seda ei jaksaks mõne usaldusväärse kasvataja käest osta, seepärast me ka näiteks kartulit-kapsast-kaalikat-peeti talvevarudeks ise ei kasvata. Vähem hädaldamist ja rohkem läbimõeldud tegutsemist aitab oluliselt paremini edasi. Minul on näiteks ajaga välja töötatud 6-7 nädalamenüüd koos vajaliku ostukorviga: võtan need vaheldumisi ette, saan ühe poeskäiguga suurema jao vajalikku ostetud, toidud ei kordu nii sageli, et jõuaks tüütuks muutuda. Kui jääb mõni huvitav retsept silma, mida tahaks proovida, siis vahetan mõne toidu sel nädalal välja, aga põhiosas on hea muretu, pole vaja pead murda, mis küll täna süüa teha. Me ei saa mehega kumbki mingit ulmekõrget palka, pere sissetulek kuus ongi keskeltläbi 1800 eurot - aga ma olen oma eluga Eestis küll rahul. Muidugi pöole raha kunagi liiga palju, alati võiks paremini minna, aga ma ei saa küll kurta, et oi kui halvasti ma elan. Ja mu Soome läinud klassiõde kurdab siiani, kuidas näiliselt suure palga söövad seal suuresti ära elamiskulud, naabrid sõimavad neid parasiitiideks, kes nende maale hüvesid kerjama trüginud... Iga kell elan ma parem siisn oma kodus ja kasvatan oma lapsed eestlasteks.

Anonüümne ütles ...

Mis krdi iba sa ajad jälle? :D pole saanud väljas söömas käimist lubada? Minu meelest me siin vahepeal muud ei näinudki kui ainult seda kuidas te kohvikutes persetasite. Kas Portugali 5* hotellid ja Radissonis ööbimist ka ei mäleta? Ikka ei ole endale midagi lubada saanud? Harilik vaeste elu eks.
33€ päevas söögirahaks on ka ikka väga ülepaisutatud. Valmistage rohkem ise süüa ja saaksite selle rahaga vähemalt 3 päeva elatud. Väga sitasti majandate järelikult, teil pole vaesusest aimugi.

Inno ütles ...

Nujah, aga see pole ometi normaalne, et isegi Soome töötu kombel elamiseks peab eestlane vara müüma. Pole siis ime, et Eesti ettevõtjad oma ettevõtteid müüvad soomlastele ja rootslastele, selleks, et natukenegi põhjanaabrite elu maitsta. Aga see ei peaks nii olema.
Tegelikult on häbiväärne, et 20 aastat peale iseseisvumist ei saa eestlased inimväärset elu elada, eriti väljaspool Tallinna - kuskil on ikka millegagi väga puusse pandud.

Inno ütles ...

Paradoks on see, et selleks, et Eestis inimväärset elu nautida, pead elama ja töötama Soomes.

margus kiis ütles ...

Refi strateegia oli maksuoormus panna vaestele, keerata neile siga, samas ennnast nendesamadele vaestele kõva ja äärmiselt oskusliku propagandakäraga maha müüa. Väga edukalt said nad sellega hakkama 20 aastat. Olen alati Refi väga osavaks pidanud ja ega nad praegugi n.ö. alt ei vea. Võtavad veel Ratase väga osavate meedialöökide ja saatanlike intriigidega veel enne aasta lõppu maha, kui asjad nii jätkuvad.

Anonüümne ütles ...

Nüüd siis tunnistad, et olete kinnisvara müünud. Kuidas kohtutäitur sellesse ka suhtus ?

Anonüümne ütles ...

Inno, Sul on elust välismaal selgelt liiga idealiseeritud ettekujutus. Sa ei oska arvatagi, mis kulud igakuiselt veel juurde võivad lisanduda. Pealegi on ajalehest või mujalt loetav palk ja sotsiaalabi välismaal selgelt midagi muud kui reaalsus. See päris nii ei ole, et astun lennukisse või laeva, ületan riigipiiri ja olengi paradiisis. Niimoodi mõtlevad ainult Aafrika neegrid, passides Liibüa rannikul ja kiigates Saksamaa poole.

Anonüümne ütles ...

Mis asi on sinu jaoks inimväärne elu?
Kas hulluseni viidud tarbimiskultuur või sisemine rahu, kus elad vastavalt oma võimetele.

Inno ütles ...

Inimväärne elu on selline, kus ei pea poest toitu ja muud esmavajalikku ostes sente lugema, saab tegeleda hobidega ning kord aastas perega reisida.

16:30 anole: Kuulge, need Aafrika neegrid elavad ka praegu Eestis paremini kui põlisrahvas - nad ei pea tööd tegema ja neil on elamine ning toit kõik kinni makstud. Näete siis, kuhu oleme jõudnud oma 25 aasta iseseisvusega. Ja Soome puhul täpselt nii ongi: lihtsa koristaja või ehitaja sissetulek tõuseb lihtsalt riigipiiri ületades 4-5 korda. Midagi ei pea isegi juurde õppima.

Anonüümne ütles ...

Elasin ligi neli aastat võõrsil, üle viskas ausalt öeldes, nüüd veedan seal aastast mõned kuud enamasti. Pinda käis ser, et seal tähendab inimeseks olemine pidevat seotust arstidega, pidevat sundust külastada erinevaid arste, pooles aastas korra hambaarsti. Mõne jaoks Eestis kõlab ka see nagu paradiis, meid aga häiris. Lastel on suvel vaba vaid 1,5 kuud, kool kestab juuni lõpuni ja algab juba 13.augustil. Eesti koolist saab laps kolm kuud puhkust. Raha liigub tõesti rohkem, aga iga asja eest küsitakse samuti rohkem, arstid määrivad pähe kalleid rohtusid, sest see on äri. Prillid on kallid, massaaz on kallis, sellisel arvul spaasid nagu Eestis, seal polnud. Loomaarst oli veel ilgelt kallis, kinnisvara on võimatult kallis. Poes tõsi on tõesti suuri allahindlusi ja lasteriided saab taskuraha eest kätte. Kõige dnam hakkas kogu armastuse juures inimkonna vastu pinda käima multikulti ja rahvaste pasbel ehk hordidena sisserännanuid, ise ma ennast nende hulka ei lugenud, sest antud riigilt toetusi ei kerjanud. Tegin tööd ise.
Eestis on minu kuusissetulek 765 eur, töökoht kodu kõrval, mees teenib ka ja elame ilusti, mõni kuu saab rohkem lubada, mõni kuu vähem. On oma korter ja suvekodu. See kuu ootan pikisilmi palgapäeva, eelmine kuu sai nii teatris kui spaas käia. Mehe nimel on laen ca 40000 ja igakuine makse 220 eur. Mina olen laenude ja liisinguteta. Uusi riideid Eestis tõesti tihti ei osta, kui siis vahel lapsele, ise kannan seda, mis on, hooaegadel mõni asjake lisaks, on ka taaskasutusriideid. Siiski talvesaapad ja üleriided on kvaliteetsed, kestavad mitu aastat.

Anonüümne ütles ...

Mitut Aafrika neegrit sa tead Eestis, kes ei pea tööd tegema ja neil on elamine ja toit kõik kinni makstud? Vaos vist mõned tõesti on, enne kui nad riigist välja saadetakse. Kadestad neid? Et soe tuba ja lobi nina ees? No aga inimväärne see elu sinu definitsiooni järgi ju pole, hobidega nad tegelda ei saa ja kord aastas välismaale puhkama sõita ka mitte. Isegi vara, mida maha müüa, pole. Ikka veel kadestad?

kat ütles ...

Meil on samamoodi väikeste lastega 4liikmeline pere ja ausalt öeldes mina toidu pealt kokku ei hoia, ostan palju värsket kraami ja erinevaid lihasid ja meil kulub kuus toidule max 700 eurot. Ma ei tea mida ma veel peaks lisaks ostma, et 1000 eurot kuluks :D Austreid iga päev vast.

V.K ütles ...

Kus te võtate need ulme summad???? Milline ehitaja saab soomes 5000.- palun näidake seda mulle???? Mu äi soomes elektrik ja ei ole elus sellist palka näinud ja ta soome firmas aastaid tööl! Ämm arhiivis kätte saab 1800.- . Koristaja palgad jäâvad 1200.-1500 sisse mis 2000.- te räâgite!!! Kas te teate palju soomes liha maksab? V kala?( ärme räâgi sellest pool mürgitatud forellist mis meil siingi odavalt saada) v saiakesed? Ma ei tea kus teie neid summasi võtate aga tegelik elu ei ole kyll selline! Jah arstide palk on töesti nii nagu te väidate aga muus osas ajate te ikka täielikku jama!

Anonüümne ütles ...

Inno, sinu perel mina võõrsile minna ei soovita, olete selleks heas mõttes liiga vanad ja liiga eestlased. Te ei tunneks end ei Soomes ega kuskil mujal hästi, kui siis vaid reisides. Teie pere on praegu raskemas olukorras peamiselt puudega lapse ja väikelapse tõttu. Puudega laps ja väikesed lapaed üldse on Eesris suur hakkamasaamisrisk. Teie elu paraneks, kui üks teist täiskohaga tööl käiks. Kas Juulikesele hoidjat poleks võimalik võtta? Roosi sasks varsti lasteaeda panna. Irja ei pruugi ise enam aru saada, aga talle oleks tervislik kodust välja saada. Inno, millal see ükt sul lõpeb?

Inno ütles ...

Vanus sunnibki Soome poole vaatama, sest mõtlen juba pensioni peale. Ma suudan aktiivselt tööd teha veel 20-30 aastat, sellega saab pensioni välja teenida. Eestis pole minuvanustel mingit lootust pensioni saada, Soomes ilmselt siiski on. Praegu on Soomes minimaalne rahvapension 800 eurot kuus, Eestis 167 eurot kuus. Vahe on pea 5-kordne ja eks ta ilmselt selliseks ka jääb või isegi suureneb, sest Eestist on noored lahkunud.

Inno ütles ...

Eestlased saame olla ka mujal. Näiteks praegu on Eestis just hinnas need, presidentideks valitakse neid, kes on välismaal sündinud või pikalt ära olnud.

Anonüümne ütles ...

Soomes te elaksite ilmselt samamoodi 1-toalises korteris ja liiguksite igale poole jalgsi nagu kalkulatsioonist näha

Anonüümne ütles ...

Edu siis, mina Soomet ei talu, liiga palju venelasi. Eesti elukohad on ka sattunud vene keele vabad, naudin.

Irja ütles ...

Soome ei ole minu jaoks "võõrsil". See on maa, kust on pärit minu vanaisa (Kuopiost) ja kus elas sõja ajal minu vanaema koos oma perega (Salo). Soome on maa, kus elab terve mu emapoolne suguvõsa. Kui seal käin, siis on mul tunne, et olen kodus. Mis pole ka ime, sest ma olen pooleldi soomlane ja mu emapoolne perekonnanimi on soome nimi.

Soomes poleks mul mingit tarvidust Juulile lapsehoidjat palgata, sest seal oleks palju vabatahtlikke lapsehoidjaid mu onuga eesotsas. Ehk oleks palju lihtsam.

Ma olen siiani seda Soome, oma teisele kodumaale minekut natuke kartnud, sest ma sisimass tean, et kui ma sinna lähen, siis ma enam Eestisse tagasi ei tule. Sest see on ka minu maa, minu inimesed, minu keel. Jah, mu isa on eestlane ja mind on siin siiani kinni hoidnud teadmine, et mu isa võitles selle maa eest ja oli nõus selle maa eest surema, aga mul on oma ema iseloom, soomlase iseloom, ja see teeb mulle siin elamise raskeks. Eestlased ei ole minu silmis kehvemad kui soomlased, aga mina olen - paraku - hingelt soomlane ja mida vanemaks saan, seda rohkem.

Soomes saab kahe lapsega pere taotleda linnalt, kus ta elab, kolmetoalist korterit :). Puudega lapse puhul peab majas olema lift jne. See on hoopis teine maailm.

Irja ütles ...

Selles mõttes on minu Soome minek eestlaste omast erinev, et mina lähen tagasi oma suguvõsa ajaloolisele kodumaale, kuhu kõik mu emapoolsed sugulased juba läinud on. Mind huvitab rahast rohkem sotsiaalne tugivõrgustik - võimalus oma sugulastega koos olla.

Tsein ütles ...

Irja - kas Sa palun paneksid kirja, et mis toetused teil iga kuu tulevad? Mul on endal laps raske puudega. Seetõttu tööl käia ei saa, aga huvituksin tõesti, et mis toetusi mul oleks võimalik taodelda.

Triin ütles ...

Tuhat Eurot toidu peale? Natuke palju ole või :) Või kuulub sinna sisse ka väljas söömine?
300€ kuu lastele asju? Ka pole palju või? Mis asju Teie iga kuu sellise raha eest oma väikelastele ostsite? Müstika! Pole selle summa sees lasteaiatasusidki.

Triin ütles ...

Minu pere toidukulud 2 aastat tagasi (okt 2014): 2 täiskasvanut (mina rase siis) ja 5a laps + kassid. Poetoit, töölõunad ja väljas söömised. Tegu Tartuga.

Summa kokku 455€!

Selgitus: ei koonerda poes, aga silmad peas, et hindu vaadata, samuti väljas süües ei vali kallimaid toite.

Triin ütles ...

No ei saa lisada oma postitusele juurde.
Tahtsin veel seda kirjutada, et meie pere naudib küll elamisväärset elu Eestis :) Kõik mu lähedused ja sõbrad ka!

Anonüümne ütles ...

Ei ole siin nii elamisväärset midagi? Elatustase Eestis on olnud pöörvõrdline selle graafikuga:
http://ekspress.delfi.ee/kuum/valispangad-viivad-eestist-valja-ule-miljardi-euro-aastas?id=71905827

Irja ütles ...

Kui me veel tööl käisime (kulutused on selle aja kohta, kui meil mõlemal veel töö oli), siis käisime, jah, vahetevahel ka väljas söömas. Ja ostsime mitu korda nädalas kala. Kallis on ka gluteenivaba toit - näiteks juba gluteenivaba leib või sai maksab 4-5 eurot tükk. Soomes maksab riik gluteenitalumatuse korral sulle selle vahe kinni, mis sul toidule rohkem kulub, Eestis mitte.

Tsein - meile tulevad järgmised toetused:
riigi puuderaha raske puudega lapsele: 80 eurot
Võru linna puuderaha raske puudega lapsele: 80 eurot.

Kohaliku omavalitsuse toetus on aga väga erinev, näiteks Tallinn maksab raske ja sügava puudega lapsele 80 eurot ainult üks kord aastas!

Anonüümne ütles ...

Irja, sellisel juhul ei saa ma aru, mida te veel ootate? Kliima on ka ju Soomes sama. Puudega lapsega on Soomes miljon korda kergem elada, hakake aga heas mõttes astuma. Kui Eesris on puue nagu puue, siis Soomes on puue suur privileeg. Toetused ja abi igakülgne. Eesti on lähedal, siin saate ikka käia, Inno ehk saab Soomes töötades ajapikku ka eksiga rahalised asjad klaaritud.

Irja ütles ...

Jah, see otsus on nüüd tehtud. Väga pikka aega kaalusime, aga otsustavaks saigi Juulike, sealsed puudetoetused ja tugisüsteem pluss võimalus kasutada seal elavate sugulaste abi. Onu juba pikemat aega käib peale, et tulge ometi Soome. Siin hoidis meid armastus Eesti vastu, aga ega see siis Soomes elades vähene. Saame lihtsa vaevaga sageli Eestis käia, erinevalt Portugalist, mis jääb Eestist väga kaugele, ja isegi Eesti ajalehed on Soomes müügil. Super niisiis. Et jah. Hakkame tasapisi astuma. Ja anname teile ka teada, kuidas meil seal läheb :).

Irja ütles ...

Ja kui endale jalad alla saame, siis kolime ema ka järgi. Temal on ka seal lihtsam. Ta räägib samuti väga hästi soome keelt ja kõik ta sugulased on seal: vennad, täditütar, tädipoeg, kaugemad sugulased.

Anonüümne ütles ...

Ja mis saab Eestist ilma Teieta ?

Anonüümne ütles ...

Hurraaaaaaaa!!!!!

Triin ütles ...

Selveris müüakse Seemikut ja Puuvikut, nö leivad ilma jahuta, väga head, ostame ka, üle 3€ veidi. Riisi- ja tatragalett ka gluteenita ja pole kallid.

Triin ütles ...

Jälle lisan :) Raske puudega lapse kasvatamine jne on tõesti Soomes parem. Kui teil Eestis väljavaateid suuri pole ja Soomes lähedased ees ootavad, siis vast tuleb see samm ära teha jah.

Triin ütles ...

Ehheeee, Tartu Kaubamajas on üks mustanahaline noormees tööl, kenasti koristab, nii et ju teenib ikka ise endale raha.

Anonüümne ütles ...

Käin ise iga kuu Soomes, kõige soodsam Eckerö Linega sõita. Helsinki äärelinnades ehitatakse palju korrusmaju. Soomes on samamoodi, Põhja-Soomest kolivas soomlased lõuna poole, kus on lihtsam tööd leida. Müüvad oma majad ja metsad maha ja kolivad suurematesse keskustesse. Hispaanias reisides ei näinud sellist hajaasustust nagu Eestis, olid suured viinamarja ja oliivipõllud ja inimesed elavad linnades ja asulates.

Anonüümne ütles ...

Korraldage kolimiskorjandus - saate väga rikkaks.
Siis võib ju armastatud Võrru jääda.

Anonüümne ütles ...

Maru huvitavad inimesed ikka. Ma ausalt ei kujuta ette, et lähen riigist, mille heaks ma pole kõrt ka risti pannud, jälle käsi pikalgt tahtma - andke, jagage, tooge, annetage, makske. Aga igaühel oma elu, andke minna. Ainult et kuidas selle ÜKTga siis saab, mida on nii metsikult palju, et tööle ei kannata selle kõrvalt minna - ja mille tegematajätmine võib järgmise karistuse tuua?

Anonüümne ütles ...

Teie elu Soomes ei saa kergem olema seepärast, et te ei oska kaaluda oma tulusid ja väljaminekuid ega midagi tuleviku tarbeks kõrvale panna. Isegi orav kogub talveks pähkleid ja käbisid, kuid teie lööte läbi kohe kogu raha, mis saate.Ja siis käib halamine, et oi kui vähe makstakse ja kui vilets on elu Eestis.

Saatus on andnud teile mitu korda võimaluse oma elu materiaalne pool kindlustada, kuid alati nurjasite selle.Suur Ameerika pärandus läks ja laulis mõne aastaga,maja Tartus läks,Rakvere majaosa eest saadud rahast jätkuks vaid pikaks puhkuseks Portugalis. Niisugustele inimestele muidugi ei jätku ühestki summast.

1800 euroga kuus ei tule 4-liikmeline pere toime ? Tule taevas appi ! Muidugi ei tule toime kui aina väljas söömas käiakse, ülima rahapuuduse ajal ööbitakse Radissoni hotellis , antakse nutitelefonid lastele mängida, et ise uus osta jne.Meie 4-liimeline pere, kus ka üks invaliid ja teine pikemalt töötu, on pidanud hakkama saama 800 euroga kuus.

Seda eluviisi nimetatakse lihtsalt vastutustundetuseks. Seda ei paranda Soome ega miski muu kui lihtsalt elu ise.Teile ei tohi neid toetusi ega töötasu rahana kätte andagi, jääte nälga. Teil peaks olema majapidaja/ hooldaja, kes toob teie raha eest toidu, maksab arved,ostab riided ja jalatsid kust saab soodsamalt . Umbes nagu tehakse 12 aastasele lapsele. Te pole täiskasvanud inimesed, teie mõttemaailm ja ellusuhtumine on lapse oma.

V.K ütles ...

Ei ole seal soomes selliseid pudrumägesi nagu Inno ja Irja siis seletavad aga eks oma silm on kuningas! Kuna teil seal sugulased ees vōibolla siis saate midagi kiiremini ja paremini aga täna soomes see seis et muidu sööjaid kes sotsi rahade peale tulevad enam ei aidata! Olete te kuulnud sellest et kõigil kes alla viie aasta soomes olnud ei maksta nii kergesti toetusi? Tõesti teid võib praegu aidata Irja sugulusus aga mis te arvate et lähete lööte jalaga ukse lahti ning soovite kolme toalist korterit v? Linna korterid ei jaotata enam ammu suvaliselt! Ma ei tea mina olen soomega väga tihedalt seotud ja ka mul sugulasi Kelas tööl ja teie jutt tundub praegu utoopia! Ja muide glueteiinivaba leib Lidelis 2 viilis 38 senti!

Irja ütles ...

Mina olen ka Soomega väga tihedalt seotud ja minu sugulased ka - tean täpselt, milliseid toetusi saab ja milliseid mitte :). Gluteenivaba leiba saab Soomes täiesti tasuta leivajärjekorrast. Iga päev sealjuures.

Irja ütles ...

Saatus on tõesti andnud meile palju häid võimalusi ja annab ka tulevikus. Raha armastab meid ja kui vahel on perioode, kus seda on vähe, siis tuleb mõne aja pärast jälle selline periood, kus seda on palju. Nii on alati olnud, millegipärast :).

Inno ütles ...

No Soomes on meie pere lastetoetused juba 2000 eurot ja neid makstakse kõigile, olenemata sellest, kui palju oled elanud seal. Lapsed on Soomes au sees, erinevalt Eestist, kus lapsi piinatakse ja näljutatakse. Eestis on au sees autod ja muu säärane tilu-lilu.

Triin ütles ...

Kui raha teid armastab, siis lotovõit ju teil veel saamata. Pärandust ja majade müüke enam vast ei tule, siis jääbki üks suurem lotovõit ehk :)

Triin ütles ...

Inno, kus neid lapsi meie maal piinatakse ja näljutatakse? Lähed juba üle võlli, aga arusaadav - magamatusest ehk.

Irja ütles ...

:DDD