reede, 10. august 2007

Luik on end ära killustanud


Luige lehed.

Ekspress Grupp on ostnud pärast börsileminekut üksikuid tükke, ent ikka pole midagi tõsist.
Miks ma nii arvan? Kui võrrelda Hans Luike näiteks Rupert Murdochiga, siis viimane ostab odavalt virelevaid ettevõtteid ja paneb need korralikult tööle. Teeb sitast saia. Luik on viimasel ajal ostnud ettevõtteid tipust, makstes kõva raha, mille tagasiteenimiseks kulub aastaid, et mitte öelda aastakümneid.

Ok, Luik sai oma ettevõtte müügist ka endale palju raha, aga aktsionäridele peaks olema hoiatuseks, et Ekspress Grupi kroonijuveel Eesti Ekspress jääb iga nädalaga üha hädisemaks.
Eesti Ekspress on jäänud oma arengus sinna, kust ta kunagi alustas, putkamajanduse aja tasemele. Kui Ekspress sellisena turule tuli, kirjutades kõigest natuke midagi, hädises värvitrükis, uduste piltidega, siis oli see oma aja kohta kõva sõna ja trükiarv ulatus ligi 100 000 eksemplarini, isegi enam. Tähtis oli, et see leht oli teistest erinev, sõltumatu, sai kirjutada, millest tahtis.

Ent viimasel ajal on teised lehed järele rebinud. Eriti SLÕhtuleht, mis on oma olemuselt iga päev ilmuv Ekspress. Ja nii on SLÕhtulehel ligi 70 000lise trükiarvuga kaks korda niipalju lugejaid kui Ekspressil, mille trükiarv kõigub kuskil 40 000 piirimail. Samuti on edasi arenenud ligi 70 000 trükiarvuga Postimees, mis vallutas edukalt Tallinna turu, on Schibstedil ainus oma väljaanne Eestis ja mis teeb Kadastiku autoritaarsele juhtimisstiilile vaatamata edusamme, isegi internetimeedia vallas.

Luik seevastu on end pisikesel Eesti meediaturul killustanud. Tal on palju prügikalu, see on siis Päevaleht (kahasse Jaan Manitskiga), Ekspress ja nüüd ka Maaleht. Seejuures Maaleht veel kõige loetavam! Ekspress on justkui Maalehe nägu, aga ma kahtlen, et Maaleht on see, mida Ekspressi aktsionärid silmas pidasid, kui aktsiaid ostsid. Ok, Luigel on osalus ka SLÕhtulehes, aga seda ma pigem ei arvestaks, sest osalus jaguneb kahe konkurendi vahel, mistõttu on SLÕhtulehe areng olnud ja on jätkuvalt pärsitud.

Luigel puudub üks korralik väljaanne. Selletõttu pole saanud asja ka Luige katsetest teha Päevalehe ja Ekspressi juurde veebisaite. Nad on kõik jäänud väikseks ja hädiseks, kuskile Web 1.0 ja 2.0 piirimaile. Pealegi, tundub mulle, on Eesti väljaandjad sedavõrd lühinägelikud, et pärsivad internetimeedia arengut, üritades justkui tuult püüda väljal, aja kulgu tagasi hoida. Et siis internetimeedia ei saaks kahjustada paberväljaandeid, millest ollakse harjunud välja võtma hunnikute viisi reklaamiraha. Ja nagu tundub, on ka Delfi ostmise taga soov see kanal tasalülitada, et siis paberväljaanded saaks „õitseda“. Sest miks muidu ei loonud Luik omaenda uudistekanalit internetis. Mega ebaõnnestumine ei oleks tohtinud olla takistuseks, sest ajad olid teised ja pealegi, nagu hiljem selgus, oli Mega juhataja varas. Luigel oleks internetimeedia vallas eelis, sest tema väljaanded on Eestis ühed informeeritumad, samas kui Delfi palgal on vaid paar ajakirjanikku, kes siis uudiseid mujalt, kaasa arvatud Ekspressist rehitsevad. Delfi lämmatamine on korraliku pealehakkamise korral nädalate küsimus. Internetis vahetab auditoorium kiiresti kanalit, see peaks olema Luigele teada. Ja selleks ei kulu 800, isegi mitte 80, isegi mitte 8, vaid 1-2 miljonit krooni. Kui sedagi.

Ja fakt on see, et paberväljaanded ei õitse enam ammu (mistõttu tundub Maalehe ost kummaline, justkui eelmise sajandi otsus, ilmselt mingi Luige ammune unistus, mille ta nüüd võõra raha abil täitis). Nende loetavus väheneb iga päevaga ja uus põlvkond loeb uudiseid ainult internetist. Mis tähendab, et on aja küsimus, mil inimesed paberile selja pööravad.
Luigel oleks mõistlik keskenduda ühele ja luua Eestis üks suur ja korralik väljaanne. Loobuda Delfist, Maalehest ja osalusest SLÕhtulehes. Ja näiteks Päevalehe ja Ekspressi baasil luua üks tugev ja mõjukas väljaanne koos korraliku kanaliga internetis. Miks mitte näiteks iga päev ilmuv Eesti Ekspress. Millel oleks korrespondendid suuremates maailma linnades. Mõjukad arvamused. Tugevad ajakirjanikud. Mõjukad karikatuurid ja fotod. Hea trükikvaliteet. Mille kohta saaks öelda: parim.

Ja sama korrata Lätis, Leedus ja teistes riikides, kuhu iganes Ekspress Grupp läheb.
Ok, ma saan aru, see tähendab ajakirjandusturul konkurentsi, mida kõik väljaandjad kardavad. Aga see konkurents tuleb nagunii. Internet ei küsi trükivõimsust, mis on Eestis seni olnud Luige ja Kadastiku kontrolli all ja pärssinud konkurentsi teket. Üha enam võib lugeda selle kohta, kuidas üksikud blogijad (näiteks perezhilton.com) on saavutanud mõne kuuga taseme, kus neil on miljoneid lugejaid PÄEVAS. Konkurents tuleb, ja mida kauem praegused monopolistid turul seda tagasi hoiavad, seda valusamalt see neid tulevikus lööb. Vean kihla selle peale.

Kommentaare ei ole: