reede, 14. detsember 2007

Ayelet Waldman põhjustas Ameerikas skandaali

sellega, et kirjutas New York Times´i kolumnis sellest, kuidas ta armastab oma meest, kirjanik Michael Chaboni rohkem kui nende nelja last. Ja sai tohutu hukkamõistu osaliseks. Kõik kanatädid ärkasid korraga, pistsid kaagutama, nagu kõri kannatas, ja vaene Ayelet, kes ise ka kirjanik, tunnistas, et mõtles koguni enesetapule. Ameerika Elle tegi temaga sel teemal intervjuu ja seda oli ausalt öeldes päris pelutav lugeda. Et ühiskond n õ u a b, et laps oleks naisele kõige tähtsam. Nagu Jumalaemale Jeesuslaps.

Tegelikult, kui naisel on mehega hea seksuaalne klapp ja sobivus, siis ma arvan, nagu nelja lapse ema Ayelet Waldmangi, et tähtsaim on mees. Last armastaks ma ka, selge see, kuna ta on osa minust ja temas on ka midagi mu isast. Aga ma armastaks õunapuud rohkem kui õuna.

Ma arvan, et selline kirglik, emalõvilik kiindumus lapsesse, ta troonile seadmine tekitab lapses süütunde ja kohustuse sama palju vastu armastada, mis ei lase tal ise, omas elus õnnelikuks saada. Hale on vaadata naisi, kes ei lase oma lapsi iseseisvuda, sest neid kohutab teadmine, et kui laps pesast lendab, siis nad peavad oma "vanamehega" teineteisega elu lõpuni tõtt vahtima. Nagu kaks tapjaks koolitatud rotveilerit (vanainimeste võimumängud on kõige karmimad ja panused on seal ka kõrged, sest eesmärgiks on teine üle elada).

Aga ma lepin ka rahumeeles teadmisega, et naistel, kes elavad paarisuhtes mehega, keda nad ei armasta, saabki laps mehest tähtsamaks. Lapsest saab see tegelik elukaaslane, õige armastatu. Tõsi, platooniline. Nagu mina olin isale. Ja tõesti, isa ei olnud mulle isa selle sõna traditsioonilses mõttes, ta oli mu armastatu. Nõnda on armastatud, muide, ka paljud pojad oma emadele.

Kui ma kunagi lapse saan, siis tahan olla talle hea sõber ja olla tema jaoks olemas, kui tal mind vaja peaks olema, aga ma ei taha teda endaga siduda. Mul on juba keegi, keda ma armastan kõige rohkem, kogu südamest, elu lõpuni. Inno.

7 kommentaari:

Tiiu ütles ...

Ühiskonnas on veel paljud teisedki asjad paigast ära, aga te olete puudutanud kõige olulisemat ja valusamat, millest suur osa muid hädasid alguse saab. Aitäh teile selle probleemi õige kajastamise eest!

Loomulikult peab naisele mees olema number üks. Sest kui naise jaoks on mees kõige tähtsam, siis hakkavad lood lastegagi õiges suunas arenema.

KUi mu lapsed olid väikesed, küsisin neilt, et kes teile on kõige tähtsam - nad vastasid, et isa. Sain aru, et me peres on asjad paigas. Probleeme muidugi jagub, ent need on ületatavad või lahendatavad, kui see peamine - mees tähtsaim - korras.

Luule Viilmaa on sellest ka pikalt kirjutanud.Tema väiteid ja seisukohti olen kontrollida saanud nii enda kui tuttavate põhjal.

Anonüümne ütles ...

No oma mäletamist mööda nõuab küll isegi Piibel, et ema seaks oma abikaasa, st. laste isa, oma lastest tähtsamale kohale ja olen täiesti veendunud, et sellises peres tunnevad lapsed palju suuremat turvatunnet ning neist kasvavad tervemad ja täisväärtuslikumad inimesed. Kui ühiskond idealiseerib vastupidist, tehakse sellega küll lastele suur karuteene.

Irja ütles ...

Aitäh, Tiiu, heade sõnade eest.

Anonüümne ütles ...

ma kardan, et selliseid asju saab väita vaid siis, kui endal lapsed olemas. aga sul pole ju. äkki siis mõtled ümber?

Anonüümne ütles ...

Mul on lapsed olemas, lausa kaks tükki, kuid olen Irjaga nõus. Ja ei mõtle ümber.

Anonüümne ütles ...

Irja,
oled Sa lugenud sellist Vene esoteerikut nagu Nekrassov? Juba mitmendat korda mõtlen Sinu kirjutisi lugedes, et Sinu maailmanägemine laste, emaduse, meeste jms suhtes on tema nägemusega samane. Loe nt. Emaarmastust.

Anonüümne ütles ...

Ma tõesti-tõesti loodan, et sa ei saa kunagi lapsi, irja. Mitte sellepärast, et meest lastele eelistaksid vaid sellepärast, et elektra-tüüpi naistest ei saa normaalseid emasid.
Aga mu meelest on üsna diletantlik arutleda, et kas ja kes peaks tähtsam olema. Sest on palju parem variant - selline perekond, kus kõik armastavad kõiki, ei pea seda lakkamatult (justnagu iseennast veenda püüdes) avalikkuse ees kinnitama ning ei ole kunagi seatud valiku ette küsimuse läbi, et "keda sa rohkem armastad?".

Ja erinevalt sinust ma tean, mitte ei arva.
Ja kuna teil on julgust tunnistada ainult oma tõde, siis ega ma seda kirja komentaarides nagunii ei näe. Lihtsalt hea teada, et sa loed selle läbi, irja. Ja loodetavasti mõtled, enne kui otsustad mõne lapse vaimu õnnetuks teha.