reede, 23. jaanuar 2009

Notšnoi Dozooril külas



Kui eelmisel nädalal Puškini kohvikus kokku saime, siis tuli juttu sellest, et Notšnoi Dozorile on lubanud tulla külla ajakirjanik Peeter Ernits. Aleksandr ehk Saša pakkus siis, et me võiksime ka tulla, kui tahame. Ja mis meil sellise toreda ettepaneku vastu olla sai. Tunneme Peetrit juba ammu. Inno, tõsi küll, paremini, sest töötas koos Peetriga ajakirjas Luup. Mina tutvusin temaga meie pulmas - Peeter oli nimelt üks väheseid ajakirjanikke, kes julges meie pulma tulla (teised olid Mart Rummo, Jaanus Piirsalu, Andres Põld ja Tuuli Koch). Lisaks sellele on Peeter minu meelest üks paremaid ajakirjanikke ning toredamaid inimesi, keda ma tean.

Kohtumine pidi toimuma 22. jaanuaril kell 18.00 Pikal tänaval. Sinna me siis pisut enne kella kuut sammud seadsimegi. Helistasime ukse taga Sašale ning üks kampsunis noormees tuli meile vastu. Ta juhatas meid viisakalt ühte pisikesse ruumi, kuhu oli kokku kogunenud kenake hulk inimesi. Peeter istus juba laua taga ning Dmitri Linteri ema Leonora Linter juhatas ta esinemise sisse. Kõik asusid huviga kuulama.

Rahvast oli seal igasugust, peaasjalikult meievanused noored mehed ja naised, aga ka üks hallipäine, ent siiski reibas taadike, ning ka üks noor koolitüdruk. Peeter oli Notšnoi Dozoril külas kui Eesti Ajakirjanike Liidu liige ning peaasjalikult ajakirjandusest ta kõneleski.

Dozori liikmetel on ajakirjandusega omad kogemused. Nad ei mõista, miks meedia nende sõnu väänab. Miks on nii, et nad räägivad eetris omaarust ühte asja, aga kui pärast televiisori lahti teevad, siis ei jõua ära imestada, kuidas sellest ühest asjast on tehtud sootuks teine asi. Kõik, lõpp, enam me Kanal 2-ga koostööd ei tee, on nad nüüd veendunud. Pjotr, ligi 40-aastane tumedates rõivastes šarmantne mees, räägib loo sellest, kuidas Kanal 2 rusikareporter Sven Raudsepp teda rinnust tiris , aga lindile võeti ning eetrisse lasti ainult see hetk, kus tema selle tirimise tulemusena Raudsepale peale kukkus. Ja Reporteri kommentaar: Notšnoi Dozori liige ründas ajakirjanikku! Neis sõnades ei kahtle ma muide absoluutselt, sest nägin ise, kuidas Kanal 2 reporter Sven Raudsepp ja operaator kohvik Moskva ees üht meest, kes neile intervjuud anda ei soovinud, jalgadega peksid ja pärast talle politsei kutsusid, väites, et tema tuli NEILE kallale. Ja politsei oli kui sulavaha Raudsepa käes, vahistas kuulekalt selle noormehe, keda peksti - ime, et ei löönud kulpi. Nii et üsna sobilik diil politsei ja Kanal 2 vahel, kas pole - kui Reporteril on tarvis lasta inimesi vahistada, siis on mendid puuriga kohal, ja kui mentidel tarvis end tele-eetris puhtaks pesta, siis on Raudsepp ja co kohal ning räägivad, et mendid on kõik õigesti teinud ning "tüübid" (nii nimetab Raudsepp dozoorlasi) mõtlevad asju välja. Fuh, ma jälestan selliseid "ajakirjanikke".

Aga see selleks. Oli tore õhtu. Pakuti kohvi ja küpsiseid. Vaidlema ei hakatud ning Eesti Vabariigi riigikorda kukutada ei ähvardatud. Peetrilt küsiti, kuidas tema Ajakirjanike Liidu liikmena suhtub sellesse, et venelaste asja ei kajastata objektiivselt. Peeter leidis, et sugugi kõik ajakirjanikud ei ole ebaobjektiivsed, ajakirjanikel lihtsalt napib aega ning vahel saadakse asjadest valesti aru.

Ja eks ta muidugi osaliselt nii ongi. Vahel sa ei saa teisest inimesest ja eriti veel teisest rahvusest inimesest aru. Sest tema mõistab asju üht- ja sina teistmoodi. Teil on näituseks erisugune suhtumine sammastesse, sest sinu vanaisa oli eesti leegionär, keda kurvastas saksa sõjaväes võidelnute mälestussamba äralohistamine Lihulast, ja tema vanaisa oli vene punaväelane, keda kurvastas leinava pronkssõduri äralohistamine Tõnismäelt. Ja vanaisasid ei tohi ju kurvastada, sest vanaisad on pühad. Igasugune võitlus, mis peetud vabaduse eest, kui selle pidajad usuvad, et nad on võidelnud vabaduse eest, on püha. Ehk siis niisama püha kui oli meie vanaisade võitlus isamaa vabaduse eest, oli ka nende vanaisade võitlus meie isamaa vabaduse eest. Sest ka nemad uskusid, et võitlevad vabaduse eest.

Ega dozoorikud muud tahagi. Kui seda, et nende vanaisade mälestust austataks. Seepärast oligi Pronkssõduri äratarimine (nimetan seda nii, sest seda võinuks teha ka palju ilusamini) Tõnismäelt neile nii valus. Ma mõistan seda valu, sest mulle oli Lihula samba äratarimine üks valusamaid asju elus üldse ja ma mäletan seda siiani. Mäletan, kes seda tegid - Juhan Parts ja Margus Leivo - ja pean viha. Pean viha seni, kuni nad ei ole andeks palunud.

Meie vanaisad, nii meie kui nende omad, sõdisid, sest nad pidid, neile oli antud käsk. Võimalik, et kui nad oleks kohtunud teises kohas ja teistes tingimustes, siis nad oleks olnud parimad sõbrad ning joonuks koos ära mitu kannu õlut. Nagu räägib Pjotr, kes oli Pronksööl sõduri kaitses: nemad, siis kaitsjad, seisid ühes reas ja politseinikud, kosmonavtõ, nagu nad neid nimetavad, seisid neil vastas. Ta astus ühe sammu politseiniku suunas ning politseinik lõi teda. Esmalt näkku ja siis kõhtu. Ta vaatas sel hetkel selle politseiniku nägu selle kosmonaudikiivri all, mis tal peas oli, ja märkas, et tal olid hirmunud silmad. Noor poiss, polnud ilmselt kunagi elus kedagi näkku löönud, arvab Pjotr. Aga tead, lisab ta naeratades, - mul ei ole tema vastu mingit viha. Ma saan aru. Mul ei oleks midagi selle vastu, et juua temaga üks päev klaas õlut ning rääkida sellest, mis sel ööl juhtus".

Ehk siis: Aleksandr, Julia, Max ja Pjotr oleksid valmis rääkima. Küsimus on vaid, kas oleks neid eestlasi, kes oleks nõus neile vastama.

Peeter peab mingi aja pärast ära minema, aga meie jääme veel mõneks ajaks sinna. Räägime veel natuke ajakirjandusest, poliitikast, Reva-Linteri-Sirõki-Klenski protsessist. Mult küsitakse, et mis ma endise prokurörina arvan: mida teeb ringkonnakohus? Vastan ausalt, et ma ei tea. Üldiselt ma ei usu, et kõrgema astme kohus kohtunik Kõvaski otsust rangemaks muudab. Ja kui ei olnud tõendeid Maakohtus, kus nad siis Ringkonnakohtuski välja kargavad. Aga kas on võimalik, et prokurörile avaldati survet, et ta asjaga kohtusse läheks? Ja kuidas on võimalik, et asi läks kohtusse, kui ei olnud tõendeid?

No selliste poliitiliste protsesside puhul on muidugi alati võimalik, et avaldati survet. Sest olgem ausad, see, et asjad Pronksööl sedavõrd käest läksid, ei olnud Reva, Linteri, Sirõki ja Klenski süü. Neil ei olnud mingit võimalust sündmuste käiku kontrollida, küll oli seks täieline võimalus peaminister Ansipil, siseminister Pihlil, justiitsminister Langil ja kaitseminister Aaviksool. Aga nad jäid oma ülesannete täitmisega jänni ning seepärast - et vastutus toimunu eest ei langeks nende õlgadele ning neil ei tuleks tagasi astuda - oli tarvis leida teine patuoinas, kelle kaela läigatada rahva viha.

Aga kuidas sai asi jõuda kohtusse, kui ei olnud tõendeid. Vat siin on jälle tegemist sellise kurva tõsiasjaga, et meie noored prokurörid oskavad küll lugeda seadust, aga nende maailmapilt on kitsas ning intelligents käib karkudel. Selles ametis oleks aja vaja ka intelligentsust, sest intelligentne inimene saab aru, mis vahe on arvamuse avaldamisel ning korratuste organiseerimisel. Selliseid korratusi, mis toimusid Pronksööl, on raske, kui mitte ilmvõimatu organiseerida. Mina nägin seal eelkõige vene inimese rängalt haavata saanud õiglustunnet. Et kuidas on võimalik, et teisaldati, kui ometigi oli räägitud, et ei teisaldata. Täpselt nagu Lihulas - tuldi öösel ja kraanaga. Petmine on üks valus asi ja ma arvan, et kui Ansipi valitsus oleks ajanud asju ausalt ja läbipaistvalt, siis poleks neid stiihilisi ning ühiskonda veel enam lõhestanud korratusi olnud.

Kõnelda võiks ju kauemgi, aga eks aitab seks korraks küll. Julia, Pjotr, Aleksandr ja teised saadavad meid trepist alla ning me puhume veel natuke ukse ees, lumisel Pikal tänaval juttu. Tore on. Nad on sellised - soojad ja siirad. Natuke kartlikud, tõsi, aga seda võib mõista, kui Kapo mindki kogu aeg jälitaks ja pealt kuulaks, siis ma oleks samuti hirmettevaatlik.

Aga kes teab, äkki saab sellest alguse üks tore sõprus. Sest inimesed on ju targad ja toredad. Südamlikud. Eh, tõ idealist, Irja. Sind idealisti küll. Aga proovida tasub alati, nagu ütles mu isa.

P.S. Viime Julia autoga Lasnamäele ja ta räägib, et austab ka saksa poolel võidelnud mehi. Ma ütlen, et mu isa võitles saksa poolel, SS-i 20ndas diviisis. Ja selle peale ei juhtugi midagi, mulle ei öelda, et mu isa oli nats. Ja see ongi loomulik. Sest see on ajalugu, istoria, mis keeles seda iganes ka ei nimetaks. History - tema lugu. Igaühel on oma lugu. Ja igaühel peab olema õigus seda lugu rääkida ning pühitseda.

Pjotr tuleb auto juurde meiega hüvasti jätma.

- Tagda sleduši raz delajem intervju? küsin mina.
- Dagavarilis! hüüab Pjotr rõõmsalt. -A võ znajete moi drug, Maksim Reva?
- Daa, mõ uže paznakomilis! Davai privet!

Pagan, mõtlen, kui juba autoga Rakvere poole vurame. Oleks ikka pidanud ütlema Peredai. Aga mis seal vahet, davai või peredai. Peaasi, et inimesed omavahel räägivad. Ja pärast koosolekut hakkas üks tumeda peaga noormees minuga juba häbelikul viisil eesti keeles rääkima.

Algus on tehtud!

22 kommentaari:

Anonüümne ütles ...

ükshaaval on venelased kõik toredad inimesed, aga pane neid 100 (või 4) tükki kokku ja ära imesta, mis juhtuma hakkab.
võib vist öelda, et teile kooti müts sügavalt pähe.

Irja ütles ...

Ükskõik. Mul on oma silmad, millega näha, oma kõrvad, millega kuulda, ja oma mõistus, millega mõelda. Soovitan sama ka teistele.

Anonüümne ütles ...

savisaare ja tiblade perselakkujad olete! kas sitamaitse on hea ka?

Anonüümne ütles ...

tahaks väga et kõik ongi nii nagu selles loos, et ongi tegelikult toredad jne...tõesti siiralt...sinisilmselt:)

Anonüümne ütles ...

Esimesele: Kas sa isiklikult tunned mõnda venelast? Mina tunnen. Kas tead, tegelikult annab venelane laualt viimase toidu kui estonskist keegi külla sõidab või ollakse ühisel sõidul, kus iganes siis. Eestlane aga peidab oma leivakääru kappi või järab oma toidumoona vaikselt nurgataga üksi. Ja mis siis toimub kui 100 eestlast kokku panna? Saad sada põmmpead, üldjuhul. Kui eestlane oleks tark, siis täna ei oleks estonski ja selle põlisrahvas sellises kuses nagu ollakse. Ja vaata mis toimub estonskis. Kõik eestlased on omavahel tülis, sitta loobitakse nii et haiseb. Vähemalt nn auväärse eliidi seas. Ma ei õigusta maradööre aga enne kui mõnda rahvust maha tegema hakata, tuleks ennast peeglist vaadata. Kui aru ei saa, siis suurem peegel osta. Ja ei tasu unustada, kuipalju elab estonskis teistest rahvustest inimesi. Ja mis nüüd siis edasi? Laseme kõik maha või saadame Alaskale? Kõigepealt tuleb tõestada ühiskonnale, et ise ei ole mats ega põmmpea. Siis alles võiks suu lahti teha, sest tõsistel teemadel räägitakse üldjuhul intelligentsi või autoriteetidega nii ühel kui teisel poolel. Lugupidamisega Teie "Pärisorjuse tunnetaja"

Irja ütles ...

Ma ei olegi varjanud, et mulle meeldib Edgar Savisaar. Ta on üks targemaid poliitikuid Eestis. Tas on sisu, ta ei ole tühikargaja.

Ja millal on sõprus tähendanud perse lakkumist? Ma austan dozoorlasi, sest põhimõtteliselt võitlevad nemad täpselt selle sama asja eest, mis meie Innoga: sõnavabaduse eest.

Voltaire'i sõnu mäletate? Ma ei ole sinuga nõus, aga ma olen nõus surema sinu õiguse eest seda öelda?

Ma arvan, et igal oma kodumaad ja selle vabadust armastava eestlase püha kohus on seista hea selle eest, et ka siin elavatel venelastel oleks siin hea elada ning vabadus oma mõtteid väljendada.

Ühed repressioonid toovad kaasa uusi repressioone. Täna on meie vaenlane venelane, homme venelase sõber ja ülehomme venelase naaber. Et saaks kõneleda vabadusest, tuleb kaitsta kõigi vabadust, ning et saaksime öelda, et elame õigusriigis, tuleb kaitsta kõigi siin elavate inimeste õigusi.

Anonüümne ütles ...

küsi teinekord, kui neil antakse kätte relvad ja kästakse eesti riigi eest seista... vaenlane tuleb idapiiri tagant. kumma riigi poolel nad võitlevad?

Irja ütles ...

Küsin kindlasti, see on hea küsimus. Veel mõtlesin küsida Lihula kohta, et mis nad selle samba teisaldamisest arvavad.

Anonüümne ütles ...

... ja las need toredad sõbralikud inimesed kommenteerivad kreedot "Rossija vsjo, ostolnoje ništo" ja "Vsjo naša", mida pronsiööl tihedasti kuulda oli. Tänuväärt tööd teete, et sihukest infot filtreerimata kätte saab.

Anonüümne ütles ...

Te kirjutate:Selliseid korratusi, mis toimusid Pronksööl, on raske, kui mitte ilmvõimatu organiseerida. Mina nägin seal eelkõige vene inimese rängalt haavata saanud õiglustunnet. Et kuidas on võimalik, et teisaldati, kui ometigi oli räägitud, et ei teisaldata.
Minu meelest oli linna segipeksmise ajal see sõdur veel kohal. Ja ma olen tihti venelastelt sama juttu kuulnud, mis teie siin kirjutate, et sõdur oli ära viidud ja sellepärast nemad peksid ning laamendasid. Ei olnud minema viidud. Loll jutt.

Irja ütles ...

Aga vat selles asi ongi, Renks, et sina ei tunne minu vanaisa. Minu isal on ka "kriminaalne minevik", ta istus 8 aastat Vorkutas banditismi eest. Banditismiks nimetas nkvd metsavenna varjamist. Ja isa rääkis, et koos temaga sitsis seal tsoonis hulk venelasi, samuti nkvd terrori ohvrid. Isa õpetaski mulle, et ei ole ühtegi halba rahvust.

Ja mu vanaisal on kriminaalne minevik, ta sitsis Pätsu ajal selle eest, et toetas vapse. Ehk siis nii mu isa kui vanaisa olid samuti meelsusvangid.

Usun täiesti, et ka dozoorlastele on nii mõnedki paragrahvid kaela susatud. Sest kapo opereerib täpselt samasuguste meetoditega nagu nkvd. Suurt vahet pole, sest inimesi jälgitakse, jälitatakse, nende kõnesid kuulatakse pealt ja kirju loetakse. Sorri, aga mulle ei meeldi, mis toimub. Minu vabadust armastavale isale poleks ka meeldinud.

Irja ütles ...

Ma ei ütlegi, et poleks olnud venelasi, kes ei laamendanud. Olid, aga nemad olid tavalised kaagid. Dozoorlased üritasid neid takistada. Näiteks Aleksandr läks poode seksi peksvaid poisikesi lahutama, aga politsei tiris ta endaga kaasa ja andis talle peksa. Ja Julia üritas samuti mobiiliga abi kutsuda, kui nägi laamendamist.

Laamendamine sai alguse sellest, et pronkssõdurit hakati maha monteerima. Minema viidi jah pärast laamendamist.

Anonüümne ütles ...

Tead, Irja, silmad ja kõrvad võivad Sul ju olla, aga mõistust Sul, vabanda, pole varemgi olnud ega ole praegugi. Sendi eestki mitte.

Anonüümne ütles ...

Pronkssõdur linnakeskmes sümboliseeris eesti rahva vägistamist ja orjastamist. Venelasele oli ta aga üleoleku ja Vene impeeriumi mõju sümbol. Hääletamisel ütles 80 protsenti Eesti rahvast, et pronkssõdur peab linnakeskusest kaduma. Seega minemaviimine oli kõigiti demokraatlik tegu. Ja pronkssõduri äraviimise kiitis heaks koguni üle 80 protsendi inimestest. Muide, venelased hakkasid poode rüüstama ja lõhkuma juba siis, kui pronkssõdur veel igati omal kohal seisis ja keegi polnud midagi monteerinud. Lihtsalt neile ei meeldinud, et valitsus telgi üles pani. Paraku - see, kuhu valitsus parasjagu telgi püstitab, on siiski valitsuse ja mitte karja kaakide otsustada.

Irja ütles ...

Vabanda väga, aga ei vabanda.

Anonüümne ütles ...

Minu arvates seda lugu iseloomustavad Karistusseadustiku paragrahvid 123.290.311. jpt.
Ühtesid kurjategijaid te külastasite võiksite seda teha ka teistega 290.ja 311. toime pannuid.
Võiksite ka külastada kannatanuid s.o. punkareid Woodstockist...
Hüüa,Vargad ahju!

Anonüümne ütles ...

ernits on silmakirjalik sitapea, kes lakub nende tiblade perset, et saaks siis "objektiivsuse" eest preemiaid ja raamatu kirjutamiseks materjali.
ernits oli see väärastunud tyyp, kes jahvatas 2007 aprillis, et politsei tarvitas mõttetu vägivalda ja küllap on hukkunuid ja teadmata kadunuid rohkem kui yks. paras kohtu alla anda.

Anonüümne ütles ...

to 20.41 eile,
su alguslause on üldjoontes sama, mis mulgi, aga kui 100 eestlast kokku tulevad, hakkavad nad laulma või kartulit panema/prügi koristama.
kuses oled ehk sina, mitte kogu rahvas.

Anonüümne ütles ...

Mina küll loodan et dozoorid lõpuks mingit moodi karistuse saavad ja tegelikult on lootustel põhjust kah. Nimelt see et selle Kõvaski abikaasa oli venku ja seetõttu pole raske arvata miks too Kõvask sellise otsuse tegi. Loodan et järgmise kohtuniku (juhul kui ta naine on) abikaasa on tõsine eesti mees kes on oma prouale toeks et saata venkud trellide taha.
Minu vanavanaisa oli Linteri, Reva, ja Sirõki vanaisade pärast 8 aastat Siberis ja seda ei suuda ükski venku kunagi hestada ja mille kuradi pärast peaksin ma arvestades seda sellist seltskonda taluma omas riigis. Lisaks eelnevale märatsevad nad veel vahetevahel linnas ja löövad oma seltsimehi mätasse... ja pärast loomulikult teised süüdi
Ühel öösel nägin unes et eestis ei olnud mitte ühtegi venkut. Kõik inimesed olid rõõmsad ja abivalmid, tänavatel ei olnud narkomaane ja joodikuid, midagi ei varastatud ja kedagi ei vägistatud...

Irja ütles ...

Aga kust sa tead, kes olid Reva, Linteri, Sirõki ja Klenski vanaisad? Näiteks Julia vanaisad lasi NKVD armutult maha ja ta isegi ei tea, kus nende hauad on. Ja ega Aljoša eestlasi Siberisse ei saatnud. Võimalik, et sinugi vanaisa saatis Siberisse mõni eestlane. Minu vanaema tahtis ära küüditada EESTLANE ning vene ohvitser päästis ta ära.

Irja ütles ...

Veel - ka minu isa oli 8 aastat Siberis, aga ei kandnud seepärast viha mitte venelaste, vaid Stalini peale.

Ega siis kõik venelased ei ole kommunistid, jumal hoidku. Siin Eestis elasid ka näiteks nö valged venelased, kes olid sõdinud bolševismi vastu ning nemad lasi NKVD armutult maha.

Ülim rumalus on öelda, et üks rahvas on nii- või naasugune. Iga rahva seas on lurjuseid ja ma ei ole üldse kindel, et venelaste seas on neid rohkem kui eestlaste seas.

Anonüümne ütles ...

Tekstis on üks vastuolu.

Nimelt kristalliöö ja marodööritsemine algas ennem pihta, alles seejärel toimus pronksjunni ja kivimüüri teisaldamine.

Pazoornikud väidavad kogu aeg, et enne teisaldati ja alles seejärel korraldati kristalliöö ja marodööritsemine ja alles siis sai üks venkust marodöör surma. Et kuna valitsus oli lubanud mitte teisaldada, seega, kuna valitsus "rikkus" oma lubadust ja teisaldas ära, seetõttu alles tekkis mäss.