kolmapäev, 23. juuli 2008

Üks küsimus süütuse kohta ja meie vastus

Saabus selline tagasiside/küsimus: Hei, Inno ja Irja! Monstrumtopikuks kasvanud Inno ülestunnistuse <http://innojairja.blogspot.com/2008/07/ingridi-ja-peebiku-armulugu-13-osa.html> sissekande kommentaariumis kandus tähelepanu kõige muu hulluse seas pisut ka üksikuks olemise ja mittevabatahtliku süütuse teemale. Inno mainis, et üksiku mehe jaoks oleks parem ikka ennast ise rahuldada, selmet proovida ära võluda kedagi one night standi jaoks, olukorras, kui prostitutsioon on Eestis pool-kuritegelik. Ja kui vaja, saab pingeid maha võtta ka teisiti. Hilisem anonüümne kommentaar rääkis vanemast naisest, kes oli kunagi luisanud usutava loo süütuse kaotusest, ent tegelt olevat teine siiani süütu. Nagu näha, on süütuse ja üksinduse probleem tähtis nii meestele kui ka naistele. Õelgu teie vihased kriitikud mis iganes, minul on justament hea meel, et te olete teinud palju ära selleks, et inspireerida Eesti ühiskonnas suuremat avatust. Kui te suudate kas või ühe inimese avameelsema eneseväljenduse suunas ja valehäbist eemale mõjutada, olete te ennast õigustanud. Usute te, et kogu see mure süütuse kaotamisest ja vastassoopartneriga seksida (mitte)saamisest on tegelikult üks pseudoprobleem? Et tegelikult pole mingit põhjust põdeda, kui sa oled 25, või suisa 30+ ja sa pole veel ühegi sekspartneriga koos olnud? Ma saan sust Inno sedasi aru, et see, mida me peame seksivajaduseks, on tihti vajadus maandada pingeid, õigus? Et see, miks mõni põeb alaväärsuskompleksi süütuse mittekaotamise pärast omast tahtest mittesõltuvatel põhjustel; tunneb nii nagu ta tunneb just samal põhjusel, miks mõni tunneb ennast kehvasti, et tal on vähem raha või vähem asju, kui naabril, kes alati parem? Et siis terve see ühiskondliku tingimise teema jälle? Milline oleks sinu ja Irja üldine sõnum meestele ja naistele, kes tunnevad ennast alaväärsena, kuna nende jaoks on juba see "22 viimane taks" rong ammu läinud? Kas võib ka nii olla, et need kes lähtuvad "22 viimane taks" reeglist, tegelikult lähtuvad liiga palju omamisinstinktist? Et nemad justnagu tahaksid endale partnerit selleks, et omada, et nad omaksid sotsiaalset staatust? Erich Fromm on kirjutanud omamisest ja olemisest ja see vastuolu torkab eriti silma Inno ja Irja eelmiste suhete ja praeguse suhte vahel. Ingridile ei meeldinud olla Innoga, aga ta ikka tahtis teda omada. J jaoks oli ka Irja sisuliselt omand, vähemasti selline oli tema suhtumine Irjasse. Sõltumata sellest, kas Irjale meeldis koos olla J'ga, ikka tahtis J Irjat kui trofeed igal pool kaasas kanda. Omamisinstinkt on täpselt sama põhjus, miks partnereid kinni hoitakse või tehakse mahajätmisest sedavõrd suur number, et ähvardatakse Emajõe lainetesse heituda, hakatakse narkotsi tarvitama, hävineb sõprusside kahe endise armastaja vahel või halvem veel, omaja hakkab rohkem olemise poolele kanduvat poolt kottima! Inno ja Irja praegu on aga selgelt keskendunud olemisele. Olemine koos, armastav, armastatud. Õnn on mitte kallima omamine vaid aeg, mis temaga koos oldud. See on kahtlemata üks peamine põhjus, miks teie suhe nii edukas on seni olnud, jäädes tähtsuselt alla vaid sobivusele. Seega peaks vist üksikutele, kes põevad süütuse pärast, soovitama just olemisele orienteeritud mentaliteeti ja lahti laskmist omamisinstinktist? Kõike kena! Irja vastus: Sa oled oma kirjaga nii palju ära öelnud, et minul jääb vaid üle öelda: jahh. Tõepoolest, nii see on. Inimene on õnnelik vaid siis, kui tal on oma kaaslasega hea OLLA. Kui sinu jaoks on oluline vaid see, et sul KEEGI oleks ehk et sa saaks kedagi omada, siis kõrgeim, mida sa võid saavutada, on rahulolu. Olen tähele pannud, et kui kuulsatelt inimestelt on küsitud (Inno näiteks küsis kord Ain Hanschmidtilt), et kas nad on õnnelikud, siis tavaliselt vastatakse, et no just õnnelik ei ole, aga olen rahul. Sa võid olla sobimatu elukaaslasega rahul, aga sa ei saa kunagi olla temaga õnnelik. Nagu sa võid olla rahul oma maja, auto, uute riiete või sotsiaalse positsiooniga. Mina ise kaotasin süütuse 18-aastaselt, kui seksisin oma kursavennaga õigusteaduskonnast. Ta oli minu esimene mees ja mina olin tema esimene naine. Olime mõlemad kohmakad ja see seks, kui seda saab seksiks nimetada, kestis paar minutit. Kas ma olin pärast seda õnnelik? Aus vastus on, et ma olin segaduses. Nagu ka siis, kui seksisin oma järgmise mehega. Ja järgmisega. Ja järgmisega. Õppisin oma keha tundma ning seksi nautima alles 22-aastaselt, kui mu teele sattus mees, kes võttis seksi naljaga. See mees on siiani mu sõber. Aga ma oleks võinud ka veidi kauem oodata ja juhtunud poleks midagi. Sest ma küll seksisin ja tundsin seksist ka mõnu, aga ma ei olnud õnnelik. Nimetu igatsus "selle millegi" järele vedas mind välja, ööklubidesse, luuleõhtutele, erinevate meeste kaissu. Ma proovisin kõiki: tavalisi ehitusmehi, tahumatuid maffiamehi, ontlikke noorjuriste, edevaid luuletajaid. Aga ma polnud ikka õnnelik. Rahul, jah, isegi rahuldatud, aga mitte õnnelik, mitte eufoorias. Mitte nende meestega. Samas ma teadsin, mis on õnn. Õnn oli see, mida tundsin luuletades. Kui ma tundsin, kuidas rõõmu juga voolas mööda mu selgroogu alla ja mu sisemus läks õõnsaks. Ma tahtsin seda õnnetunnet ikka uuesti ja uuesti kogeda ja seepärast ma luuletasin. Kui Innoga kohtusin, siis tundsin just seda. Kuidas rõõmu juga voolas aeglaselt mööda mu selgroogu alla ja kuidas mu sisemus läks õõnsaks. See oli väga hea tunne ja ma ei pidanud selle saavutamiseks mitte midagi tegema. Piisas lihtsalt Innoga koos olemisest. Ma ei jahtinud teda, sest ta lihtsalt sattus mu teele ja me jäime kokku. Sest ka temal oli koos minuga hea olla. Ma ei oleks mitte midagi kaotanud, kui ma oleks temaga kohtumiseni süütu olnud. Noh, tänu nendele kogemustele on mul küll lood, mille ma saan kirjutada raamatuks - selle poolest on nad head ja vajalikud, aga kui seada eesmärgiks õnn, siis nad võinuks sama hästi ka olemata olla.

11 kommentaari:

Edmund ütles ...

George Orwell kirjutas oma raamatus "Pariisi ja Londoni heidikud", et kui mees peab jääma seksita ikka üsna pikka aega, siis taoline seksuaalne nälgimine võib olla täpselt samamoodi laastav psüühilises plaanis kui nälg füüsilises plaanis. Kas Orwell oli liiga pessimistlik?

Irja ütles ...

Teadsa, ma arvan, et see oleneb mehest. Kui Orwell sedasi kirjutas, siis küllap oli temaga nii. Tema oli ka kirjanik ja kirjanikul on raske kirjeldada seksi, kui ta seda ise ei koge. Mina tundsin sama - et ma pean kogema, selleks, et seda kirjeldada.

Aga jah, ma arvan, et igaüks peab ise otsustama, kas ta vajab juhuseksi või mitte.

Edmund ütles ...

Mulle tundub et terve see käsitlus süütuse, sobivuse ja vallaliseks olemise kohta, mis siin viimasel ajal esile kerkinud on, esitab väljakutse sotsiaalsele trendile omada niipalju sekspartnereid kui vähegi võimalik. Sellega ongi vist sama probleem nagu ka töö tegemise ja tarbimishullustusega.

Aga kurat ma ei saa aru, miks on lihtne minu jaoks õelda lahti tervest sellest konsumerismi kammajaast ja olla õnnelik ka vähesemaga, aga samas tekitab asjaolu, et ma olen endiselt üksik minus ikka veel luuseri tunde?? Võibolla on asi selles, et vähemalt tarbimishullustusest lahtiõeldes on alternatiivid olemas: selle asemel et muudkui osta kokku igasugu träni, võib võtta omaks idee, et parimad asjad siin elus on tasuta. Näiteks, raamatute ostmise asemel võib käia raamatukogus. Seksuaalsuse puhul on inimesed selgemalt jagunenud kategooriasse võitjad ja kaotajad. Selles, kui sa propageerid säästlikumaid eluviise, selles on ju vähemalt midagi imetlusväärset. Aga kui sa ikka veel pead leppima pihku tonksimisega, siis sa oled hale näss. Ja see on madalaim aste. Prostituudi juurde minek enamvähem sama sitt seis, aga vähemalt oled sa sutike kõrgemal, sest sul on ju vähemalt pappi, et maksta.

Samas jällegi, ma arvan et taolised uskumused ütlevad nii mõndagi uskuja enda neurootilisuse taseme kohta ja ilmselgelt on viga omaenda psüühilises süsteemis endas. See on küll õige, et see "seksuaalne nälg" pole nii üheselt laastav, kui füüsiline nälg, mis ON tõsine. Miks osad inimesed on 24 ja ikka veel vallalised and proud of it? Ja miks teised, kes samas seisus, takerduvad alaväärsuskompleksidesse? Mina usun küll, et nendel teistel on ajus biokeemia tasakaalust ära. Kui sa oled depressiivik, on ütlematagi selge, et sul on raskem ennast aktsepteerida kõigi oma puuduste ja vajakajäämistega.

Irja ütles ...

Vot just! Ma tahtsin veel enne kirjutada, aga unustasin vahepeal ära, et Ameerikas on selline liikumine nagu abstinence, et hoiad end oma tulevasele mehele/naisele ja oled selle üle uhke. Ja tõepoolest, miks siis mitte? Mina seksisin peaasjalikult seepärast, et ma tahtsin sest kirjutada, aga kui seda vajadust pole, siis võib ju väga vabalt uhkelt süütu olla.

Edmund ütles ...

See abstinence on ikkagi selline kristlik-konservatiivne usuline liikumine. Ja tead küll, mida need hardline usklikud usuvad? Et kui juba korra kellegagi abiellud, siis pead sa temaga kokku jääma, sest lahutus on patt! See on ikkagi no sex before marriage teema. Ja sellisena puritaanlik. Minu arvates on aga kõik sobimatud suhted hukule määratud, sõltumata sellest, kas esimene seks on enne või pärast abielu. Sekulaarset versiooni kasinusliikumisest ilmselt ei eksisteeri.

Anonüümne ütles ...

sm-ile:

Isiklikult olen 30-ne ja mitte ainult üksik ja vallaline, vaid ka süütu. Seejuures ei ole kaugeltki mingi nohikliku või eemaletõukava väljanägemisega, pigem hoopis eluaeg naiste poolt nö. ilusaks poisiks peetud. Tõsi, kaldun küll kinnisusse ja introvertsusesse, aga vaevalt, et ainuüksi see nii määrav on. Pigem on peamine põhjus vist see, et erinevalt suuremast osast meeskodanikest ei ole mina enda jaoks suutnud kunagi võtta seksi armastusest ja usaldusest lahusolevana ning see ongi välistanud minu jaoks igasugused one night stand'id jms. pinnapealsed suhted, prostituudi juurde minemisest rääkimata. Ja teiseks põhjuseks on kindlasti minu keskmisest suurem vastutustunne võimalike tagajärgede ees. St. kuni ma pole valmis isaks saama, seni mina ühtki võimalikku vallaslast enda hinge peale ei soovi - olen ise isata kasvanud ja seetõttu keskmisest empaatilisem selle aspekti suhtes.

Valetaksin, kui ütleks, et üldse ei põe oma olukorra pärast, kuid samas pole vähemalt lähiajal kavas küll oma põhimõtetest taganeda. Pigem on tänu Innole ja Irjale ka minu standardid hoopis tõusnud ning hetkel on minu nägemus küll selline, et pigem jään üksikuks vanapoisiks kui et loon pooliku suhte mingi ebasobiva naisega.

Anonüümne ütles ...

22 viimane taks. 26, lootus uus !!!

Edmund ütles ...

Aitäh Lauri. Väga julgustav on teada, et minuga sarnases olukorras inimesi on veel. Mitte sellepärast, et nagu ma tahaks, et ka teised oleks õnnetud või ilma jäetud, aga just seetõttu, et sul on omad põhimõtted (mis minu omadega ühtivad) ja sa oled valmis neist kinni pidama iga hinnaga. See on imetlusväärne. Loodetavasti leiad sa omale sobiva kaaslase võimalikult kiiresti.

Edmund ütles ...

Paratamatult tekib mul ka selline küsimus: kas inimene, kel pole veel olnud sekspartnereid, aga kes on ikka lugematu arv kordi käsikiimlusega tegelenud, on ikka õige süütu? Kas süütust võiks defineerida kui sekspartnerite olematust või peab seda ikka rangemalt võtma ja defineerima kui igasugusest seksuaalsest tegevusest (ka masturbatsioon) hoidumine? Kuidas kommenteerite?

Anonüümne ütles ...

kas homoseksuaal, kes on olnud vahekorras, aga seda mitte vastassugupoolega, on ka süütu?

Irja ütles ...

Mina arvan, et see süütus on üks jabur sõna ning tuleks üldse ära unustada. Võib ju ka nii mõelda, eks, et inimene kaotab süütuse siis, kui saab teadlikuks oma seksuaalsusest? Et kui hakkad avastama oma keha, siis sa pole enam nö süütu. Palju värskendavam lähenemine, kas pole?