reede, 6. november 2009

Mis surimuri toimub Ekspress Hotline'i müügiga?

Ekspress Grupi 2008. aasta aruandes on öeldud Ekspress Hotline'i müügi kohta järgmist:

23. aprillil 2009 sõlmis AS Ekspress Grupp lepingu 100% ASi Ekspress Hotline ja tema tütarettevõtjate AS Kõnekeskus, Ekspresskataloogide AS ja AS Infoatlas aktsiate müümiseks BaltCapi investeerimisfondile kuuluvale valdusfirmale Cheh OÜ. Tehingu eest saadav tasu koosneb järgmistest komponentidest: 2 miljonit eurot (31.3 miljonit krooni) kuulub tasumisele tehingu hetkel, hinnanguliselt 2 miljonit eurot (31 miljonit krooni) kuulub tasaarveldamisele ASi Ekspress Grupp kohustus Ekspess Hotline Grupi vastu ning 2 miljonit eurot (31.3 miljonit krooni) tasutakse 5 aasta pärast, sellelt summalt tasub ostja  intressi 8% aastas. Müüdava äriüksuse bilansiline väärtus kokku on 116 miljonit krooni (7,4 miljonit eurot) sisaldades ettevõtetes olevat raha. Lisaks on müügitehingu tulemusena Ekspress Grupil 5 aasta jooksul õigus konverteerida kogu nõue (2 miljonit eurot ehk 31.3 miljonit krooni) SIA Contact Holdingu ja Ekspress Hotline tegevuste ühendamisel tekkiva ülebaltilise ettevõtte aktsiatesse, 13.5%-liseks osaluseks 5-ndal aastal. Müügitehingu jõustumise eeltingimuseks on konkurentsiameti koondumist lubav otsus. Kuna tehing toimus vahetult enne aruande kinnitamist ning tehingu hinnakomponentide hindamine ei olnud lõplikult lõpule viidud, siis ei olnud aruande kinnitamise ajaks veel lõplikult selgunud tehingu tulemus ning tekkinud kasum või kahjum. 

Niimoodi. Sellest võib välja lugeda, et Ekspress Hotline, mis maksab firma bilansis 116 miljonit, müüakse maha ja selle eest saadaks küll 31 miljonit, aga kuna Ekspress Grupp on Ekspress Hotline'ile just sellise summa võlgu, siis justkui midagi ei saa. Ja et 5 aasta pärast saab ehk 31 miljonit, vahepeal maksab ostja 8% intressi. Mingit raha seega ei liigu. Ekspress Hotline on seega väärt vähemalt 123 miljonit krooni. Ja tehing tundub plussis, kuna 116 ja 123 vahel on 7 miljonit. Väike küll, aga asi seegi, raskel ajal.

Nii. Nüüd paar päeva tagasi teatas Ekspress Grupi uus juht Gunnar Kobin börsile:

Kandsime III kvartalis maha Ekspress Hotline’i firmaväärtust summas 35,2 miljonit krooni
(2.2 miljonit eurot), kuivõrd bilansipäeva järgselt saime Konkurentsiametilt kinnituse
müügitehingu lubamise kohta. 


Mis värk siis nüüd toimub? Esialgu oli kavas tehingu pealt teenida, nüüd selgub, et tuleb hoopis peale maksta. Kas sama lugu on ka Delfiga? Et paberil paistab kõik ilus, ent kui tehinguks läheb, siis tuleb välja, et on suur kahjum. Ja kui on selge, et Ekspress Hotline oli aruandes üle hinnatud, miks siis ei hinnata alla teisi ettevõtteid?

2008. aasta aruandes märgib audiitor, et Ekspress Hotline'i müügi eest saadavast summast moodustab osa optsioon mingi teise ettevõtte aktsiatele. Mis optsioon see oli ja mis ettevõtte aktsiatele? Mis mäng käib?

1 kommentaar:

Anonüümne ütles ...

Njooh, kas tuleb ka kümnes "artikkel" Ekspressi teemadel?