teisipäev, 30. oktoober 2018

Milleks on lastetutele autot vaja?


Eestis on häda, et autod ei mahu teede ja tänavate peale ära, eriti Tallinnas, aga ka mitmel pool mujal. Tõesti, olukord on katastroofiline, ja seda eriti keskkonna saastatust silmas pidades. Tallinnas on saastatus eriti suur. Hommikul võistlevad omavahel liiklusummikutes need, kes niisama oma edeva auto välja ajanud, kui need, kes peavad lapsed õigeks ajaks lasteaeda, trenni või kooli viima.

Teed ja tänavad on avalik hüve, nagu vesi, õhk, loodus ja viimasel ajal ka internet. Erinevalt õhust ja veest ja internetist, mida Eestis on palju, on teed selline hüve, mida kõigile ei jätku. Umbes nagu vesi kõrbes. Kõrbealadel vee tarbimist piiratakse, aga millegipärast Eestis teede kasutamist ei piirata. Kuigi võiks ja peakski.

Eestis on kahte tüüpi inimesi: ühed teevad lapsi, teised ostavad autosid. Enamasti on nii, et mida vähem lapsi, seda edevamad autod ja seda rohkem neid peres on. Ja kel lapsed, neil pole raha osta õiget autot. Teedel saavad need kaks gruppi kokku ja enamasti on võitjad need, kel lapsi pole, kuna neil on suuremad, uhkemad ja võimsamad autod. Laste puudumist kompenseeritakse hobujõududega. Lapsed ja lastega pered surutakse teedel kõrvale, nad on sunnitud kõrvale tõmbama.

Eesti on piltlikult öeldes kõrb, kus vett jagub ainult tugevamatele, valdavas osas ilma lasteta inimestele, samas kui lapsed ja lastega pered vaevlevad janu käes. On selge, et selline areng pole jätkusuutlik ja viib hukatusse.

Kas see peab nii olema Eestis, kus räägitakse, kui olulised on lapsed ja et ilma lasteta puudub Eestis tulevik? Küsida võib ka nii, et miks on lastetutele üldse autot vaja? Mille jaoks? Palju parem ja tervislikum on sõita ühistranspordi või jalgrattaga. Auto on vajalik ainult väikeste lastega peredele, eriti kui lapsi on palju, sest ühistranspordiga on väga raske, kui mitte võimatu kaasa võtta väikseid lapsi, eriti kui seda teeb üks vanematest. Autoga on see võimalik. Auto oleks väikeste lastega peredele vahend elu hõlbustamiseks.

Eestis, kus lapsed peaks olema esikohal, peaks olema nii, et lisaks firmadele on auto lubatud vaid lastega peredele. Ja punkt. Ja lastega peredele võiks olla riigi poolt auto lausa tasuta. Ülejäänud käivad jala, jalgrattaga või ühistranspordiga. Või äärmisel juhul mopeediga. Paljud probleemid laheneks iseenesest, kaasa arvatud sündide arv.

Skeem oleks selline, et kõigile on ette nähtud tasuta ühistransport, ainult et lastetute puhul on see tramm, troll, buss, rong, lastega perede puhul ka auto, nende endi soovil ja valikul. Loomulikult ei keela keegi ka lastega peredel tasuta bussiga sõita. Ja need, kel pole lapsi ja tahavad autoga sõita, samuti välismaalased, kes Eesti teedel ilma lasteta sõidavad (soomlased, kes kasutavad Eesti teid ja tänavaid Lätist kauba toomiseks) peavad selle lõbu eest lisamaksu maksma.

Kas pole tulevikku vaatav ja keskkonnasõbralik mõte?!

P.S. Samuti peaks olema igale väikeste lastega perele tagatud oma maja, kui perel endal pole jaksu seda soetada. Et poleks nii, et vallalised ja lastetud elavad uhketes villades, aga paljulapselised pered peavad kitsastes oludes avariipindadel hakkama saama. Eluase on samuti hüve, mida tuleb jagada vastavalt vajadusele, mitte selle põhjal, palju igaüks jaksab omale krahmata.

8 kommentaari:

Anonüümne ütles ...

Väga kenad tüüpilise sotsialisti luulud, rüüpame kakaod, ampsame kaneelikuklit ja jagame ümber seda, mis tööinimesed oma maksudest on maksnud. Tasub meelde tuletada, et rikkurite rahaallikas= vaese mehe maksud.
Ühiskassast saavad raha poliitikud, riigiametnikud, vallaametnikud, sõjavägi, politsei, õpetajad, meedikud. Nemad arvatavasti oma piruka ligi lapsevanemaid küll ei lase, sest nendelt kui lollidelt tuleb ju raha hoopis ära võtta.
Kuidas siiani on saanud lapsevanemad oma väiksest sissetulekust maksud makstud, iga koolivahendi, piimapaki, jalanõu ja riide eest 20% käibemaksu, otse riigi kassasse ja nüüd peaks sealt neile midagi andma NO-NOH!

Inno ütles ...

Sotsialisme ja muid asju saab viljeleda siis, kui on inimesi, ehk sünnib lapsi. Kui neid pole, on kõik muud asjad mõttetud. Lapsed peavad ka reaalselt olema Eestis prioriteet nr 1. Praegu on seda uhked autod, kaubanduskeskused, büroohooned jms. Eestis on raha küll kaubanduskeskuste jaoks, aga pole raha lasteaedade jaoks. Seda probleemi on lahendada väga lihtne: tahad ehitada kaubanduskeskuse, pead ehitama kõrvale ka kooli ja lasteaia. Mitte midagi keerulist. Tahad püsti panna uue büroohoone, ehitad ka 100 lastega perele majad. Ei pea olema nii, et ainult Kodutunde saates parandavad firmad lastega perede elamistingimusi, see peaks olema riiklik poliitika.

Anonüümne ütles ...

Minu arvates oli viimane suur büroohoone, mis tln-s ehitati ikka riigi asutus- ministeeriumihoone, mustamäel valimis kompleks, see ju ka linnaosa rahadega.
Pole eraomanikke, kellelt lüpsta, kaubanduskeskused on suured ja tühjad, neid rohkem juurde ei tehta, see aeg on läbi.
Kui eurotoetustega kuskil väikelinnas mingi hoone ehitatakse, siis selle eelarvesse küll mingeid lisahooneid ei saa panna.

Inno ütles ...

No kui kaubanduskeskused jäävad tühjaks, siis sinna saabki sisustada koolid-lasteaiad ja korterid. Pole vaja kaugele kooli ja lasteaeda minna, saab ehitada katusealused mänguväljakud jms, ruumi on seal küllaga.

Erand ütles ...

Mul endal on laps juba täiskasvanu ja vedamist ei vaja
...aga autot on mul hädavajalik vanurite transpordiks!

Anonüümne ütles ...

hea provakatsioon ikka, selline tunne inno nagu sa oleks koos delfi sarikommentaator asotsiaaliga öö otsa tina pannud ja siis selle kirjatüki valmis vorpinud.

Inno ütles ...

Ei no ma mõtlen ikka tõsiselt seda asja. :)

Anonüümne ütles ...

"Eestis kulub igal aastal autokütusele umbes 10 miljardit eurot, mis teeb 7500 eurot iga inimese kohta (rinnalapsest raugani). „See raha läheb naftašeikide taskusse. Milleks me neile seda kümnist maksame, kui nutika planeerimise abil saaksime kõik oma sõidud tehtud kodumaal toodetud energiaga?” püstitab Jarmo Tuisk küsimuse. "
Auto paaki,bensiini ja diisli asemel,vala vett : http : / /
m. stins. biz / auto/