Raudtee on teatavasti nö vana aja bisnis, 150 aasta vanune transpordivahend, mida tänapäeval kasutatakse üha vähem ja seal, kus see on kasutusel, tuleb sellele kõvasti peale maksta nagu igale vanale tehnoloogiale. Eestis näiteks on raudtee kõvasti doteeritud (ligi 15 miljonit eurot aastas), aga bussifirmad peavad ise ära majandama. Ehk siis: maksumaksja rahaga peetakse üleval (loe: hoitakse elus) ajast ja arust tehnoloogiat. Nii kaubad kui inimesed liiguvad tänapäeval valdavalt mööda õhku ja maanteid ehk autode, busside ja lennukitega. See on fakt, mis ei vaja tõestamist.
Rail Baltica teema kerkis esile pärast Islandi vulkaani purset, kui Eesti töötajad Brüsselis, oh häda, pidid mõne nädala jooksul autoga Eesti vahet sõitma. Aga kas seepärast, et kord saja aasta jooksul vulkaan sedasi purskab, on vaja hakkama panna kokku 3,5 miljardit eurot, ehk vähemalt miljard eurot per Balti riik, Eesti kohta siis miljard eurot, et upitada 150 aastat vana tehnoloogiat?
Kui arvestada, et Estonian Airi praegune kahjum on aastas suurusjärgus 6 miljonit eurot, või isegi 10 miljonit eurot ja seda peetakse millegipärast hirmsuureks, siis saaks miljardi euro eest 100 aastat maksta kinni Estonian Airi kahjumit. On seda palju või vähe, ehk igaüks ise otsustagu. Tõenäoliselt aga jõuab lennufirma peatselt kasumisse, nii nagu Air Baltic. Uue raudtee puhul on juba ette teada, et pärast käikuandmist tuleb sellele hakata kõvasti peale maksma. Raudtee ei saavuta kunagi kiirust 700 km/h, millega liiguvad lennukid ega paindlikkust, millega liiguvad bussid.
Pigem tasuks, kui üldse investeerida efektiivsematesse lennuvahenditesse, samuti maanteedesse ja elektribussidesse, mis on elektriautode kõrval tuleviku-tehnoloogia.
5 kommentaari:
Vanaaja asi? tallinn tartu vahet loksuvad bussid on kolmanda maailma tunnusjoon. 250km tunnis kihutav rong tartust tallinna teeks eestist põhjamaa.
Õhutransport moodustas möödunud aastal Euroopa Liidu piires toimunud veoste mahust (tonn-kilomeetrites) 0.0006%.
Tea, miks küll nii vähe, Inno?
Aga kui rajada Tallinnast Tartu neljarealine tee, kus saab sõita 250ga nagu Saksamaal, kas see oleks siis kolmas maailm? Sellise rongi puhul oleks Tartu esimene peatus, maantee puhul mahasõite aga märksa enam.
Mis õhutransporti puutub, siis on see mõeldud eelkõige inimeste jaoks, kes tahavad kiiresti ühest kohast teose saada. Ajakriitiliste veoste puhul kasutatakse samuti õhutransporti.
Rail Baltica ei olegi mõeldud inimeste veoks, samuti mitte ajakriitiliste kaupade veoks - mille maht, nagu näha, on pisku.
Rail Baltica eesmärk on Kirde-Euroopasse tuua tänapäevane, odav ja keskkonnasäästlik suuremahuliste veoste infrastruktuur.
Odavus ja keskkonnasäästlikkus tuleb muuhulgas sellest, et ühe liitri diisliga liigutab moodne diiselvedur 1 tonni jagu kaupa 200 kilomeetrit.
Ja mis suuremahulisi veoseid meil siis liigub põhja-lõuna suunal nii palju, et selleks tuleb 3 miljardi maksumaksja euro eest uus raudtee rajada? Pole nagu märgata olnud.
Postita kommentaar