
Väljavõte
Päevalehe veebist.
Tänases Päevalehes (selle lisas Möte) on püstitatud huvitav teema usaldusest, kus siis Andrei Hvostov ütleb kokkuvõtvalt, minu arust, et usaldus on ühiskonnast nii kadunud, et ta ei usalda enam ennastki. Mulle väga tuttav seisukoht ja tuttavad mõtted, kuigi erinevalt Hvostovist olen ma nö tõeline eestlane. Vähemalt on mu vanemad eestlased, nii kaugele kui mu vanavanemate mälu ulatus. Välistada ei saa muidugi sohilapsi, kõrvalt panemist, aga see puudutab vaid geneetikat, mis Eestis on nagunii üks pudru ja kapsad.
Samuti on huvitav, et terve rida arvajaid tammuvad selle teema puhul nagu kassid ümber palava pudru, aga keegi ei julge välja öelda asja olemust:
Eestist on saanud valede ühiskond. Sellepärast ei saagi kedagi, isegi mitte iseennast usaldada. Sest usaldada saab vaid seda, mis on aus. Näiteks räägitakse sulle miskit juttu, sa jääd seda heausksena uskuma (on ju tavaks uskuda seda, mida keegi räägib), ja kui see hilisema kogemuse põhjal osutub tõeseks, siis tekib usaldus. Mistõttu on usalduse teke pikaajaline protsess, võib võtta aastaid või isegi aastakümneid.
Aga Eestis ei saa kahjuks kedagi usaldada. Sest valetatakse igal pool. Alustagem otsast. Abikaasad valetavad teineteisele. Juba elukaaslase valikul valetatakse, nii teistele kui endale. Ning edasi valetatakse koos elades, abielus olles. Selline valelikkus, ja sellest tulenev usaldamatus on norm. Näiteks mu endine abikaasa Ingrid (uue tibikollase portaali juht, kes võtab, muide, ka värskes Möttes sõna, kirjutab usaldusest ajakirjanduses, umbes nii, et kollast ajakirjandust ei peagi usaldama, sest kollane on kollane ja toob palju raha sisse ja kes tahab, see tehku seda kallist, aga vähetulusat mittekollast usaldusväärset ajakirjandust) valetas mulle pidevalt ja ma ei saanud aru, miks. Nüüd, hiljem, on ta avalikult rääkinud, et talle meeldib, kui abielupooltel on teineteise ees saladusi (abielus olles rääkis ta muidugi hoopis midagi muud). Mis tähendab, et kui jutt läheb neile "saladustele", kui kaasalt nende asjade kohta küsid, siis saladuse hoidmiseks peab ta valetama. Ja nii valetavad kaasad kumbki teineteisele, täiesti teadlikult, ja on isegi pahased siis, kui seda kokkulepet rikutakse, kui üks räägib teisele midagi ausalt. Ja otse loomulikult, mis usaldusest saab sellisel juhul rääkida.
Ja kui kaasad juba teineteisele valetavad, siis kanduvad need valed edasi ülejäänud ellu, perekonda, see on siis lastele ja vanematele, ka neile valetatakse, mis hävitab usalduse. Ja lapsed ning vanemad valetavad vastu, ei usalda vastu. Otse loomulikult kandub usaldamatus kodust välja, sõprade ja tuttavate ringi, töökollektiivi. Kus samuti õhk valedest paks. Kohati tundub, et käib võistlus, kes suudab rohkem valetada, ja kas on võimalik sellest valede merest mingi tõele vastav asi üles leida. Kui ei leia, siis tekibki tunne, et ka ennast ei saa usaldada. Või kui hakkad ise ka uskuma neid valesid, mida päevast päeva suust välja ajad. Või kuuled. Hakkad ennast petma, tegema asju, mida sa teha ei taha, hängid kaasa inimestega, kes sulle on tegelikult ebameeldivad. Teed oma elus valikuid, mida sa tegelikult teha ei taha. Valid end esindama inimesi, keda sa tegelikult ei usalda. Kuna polegi midagi paremat võtta. Justkui.
Ja lõpuks sa enam ei teagi, kes sa oled ja mida tahad.
Ja siis pole ime, et vihatakse Tõehetke saadet, mis on nagu iga tavaline telesaade, mis erineb vaid selle poolest, et asjadest, mille kohta tavatsetakse tavaliselt valetada, räägitakse tõtt. Või ütleme siis, et räägitakse asjadest, nagu nad on. Aga valedele üles ehitatud ühiskonnas mõjub selline saade nagu viirus, mis võib sellise ühiskonna valedele rajatud alustalad läbi närida nagu vamm. Ja see tekitab loomulikult hirmu, ebakindlust, mida kõike veel. Sest kui hkatakse asjadest ausalt rääkima, võivad kokku variseda paljud valedele üles ehitatud karjäärid.
Ja see valede ühiskonna ning sellest tulenev usaldamatuse probleem ei vaeva mitte ainult Eesti ühiskonda, vaid kogu Lääne kultuuriruumi, ja tegelikult kogu maailma. Aga miks siis ei võiks olla aus. Miks ei võiks igaüks välja öelda seda, mida mõtleb? Mis selles halba on? Kui ühiskond on jõudnud vastupidiselt talitades täieliku usalduskriisini, võiks ju proovida ka seda teistsugust varianti. Ma võin oma kogemusest öelda, et see tasub proovimist. Sest inimene ei saa olla õnnelik, kui ta ei saa usaldada, ennekõike oma lähedasi, ja iseennast.